eTwinning

2019 / 2020

„Our small world” (Nasz mały świat)

twinspace-logo

Nasza szkoła dołączyła do programu eTwinning w październiku br. (2019r.). Uczniowie klasy V i VI uczestniczą w projekcie „Our small world” („Nasz mały świat”).

Plans for summer holidays (V 2020)

W maju, wykorzystując wiadomości z lekcji, opisaliśmy swoje plany na wakacje, to co będziemy robić, oraz to czego nie mamy zamiaru robić. Przy okazji życzyliśmy kolegom udanego wypoczynku.

Takim oto sposobem zakończyliśmy naszą cudowną przygodę z naszym pierwszym projektem eTwinning. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym uczniom, oraz rodzicom za ogromną pomoc. Mamy nadzieję, że spotkamy się we wrześniu z główkami pełnymi świetnych pomysłów na nowe projekty. Do zobaczenia!

Easter wishes (IV 2020)

Przed Wielkanocą, wysyłaliśmy sobie nawzajem życzenia. Oto niektóre z nich:

 

Homeschooling ( III 2020)

W cieniu pandemii, która na całym świecie spowodowała m.in. zamknięcie szkół, próbowaliśmy odnaleźć się w nauczaniu zdalnym. Nasi koledzy z Finlandii nazywają to homeschooling. Na lekcjach oraz na stronie głównej Twinspace, dyskutowaliśmy o tym, jakie są plusy i minusy nauczania zdalnego. Nasz kolega Kamil, wykonał plakat ze wskazówkami:

 

Christmas (XI & XII 2019 & I 2020)

Już od połowy listopada 2019r. rozpoczęliśmy realizację planu do zadania „Christmas”, czyli Święta Bożego Narodzenia. Musieliśmy wykonać pięć zadań: zaśpiewać fińską kolędę, wykonać ręcznie robioną kartkę świąteczną, napisać przepis na ulubioną świąteczną potrawę, opisać polskie tradycje bożonarodzeniowe i na podsumowanie wykonać ebooka.

  • Tydzień od 12 XI do 17 XI – „Kolęda”

Oba kraje głosują na swoją ulubioną kolędę. My wybraliśmy „Przybieżeli do Betlejem”, a nasi koledzy z Finlandii „Joulupuu on Rakenettu”. Wymieniliśmy się linkami do kolęd (z muzyką i tekstem) oraz staraliśmy się również wytłumaczyć co opowiadają te kolędy – dowiedzieliśmy się, że fińska kolęda jest o ubieraniu choinki i o świątecznym nastroju. Po wielu próbach udało nam się zaśpiewać fińską kolędę (pani nauczycielka Tuuli bardzo nas chwaliła)! Nasi koledzy nie mieli łatwo, więc zwrotki zaśpiewali po angielsku, a refren po polsku. Wyszło super!

**przygotowania:  https://youtu.be/bNkJUZy5R0s

**wersja ostateczna 🙂   https://youtu.be/oA8h5BUajbU

**wersja kolegów z Finlandii: https://youtu.be/AJIwqp_i5Wo   oraz   https://youtu.be/RCO3q7xOM2A

  • Tydzień od 18 XI do 24 XI – „Kartka świąteczna”

Na zajęciach uczniowie zastanawiali się nad formą kartki świątecznej, każdy uczeń miał wykonać kartkę dla swojego kolegi / koleżanki z Finlandii (i na odwrót). W domu wyszukiwali materiały, dzięki którym mogli wykonać własnoręcznie robioną kartkę bożonarodzeniową.

Dzięki pomocy i podpowiedziom pani od plastyki – p. Barbara Czaja – nasze kartki z życzeniami świątecznymi wyglądały przepięknie. Pani Monika Piasecka wysłała pocztą nasze kartki do Finlandii – i pomimo wielu przeciwności losu ( np. strajk poczty fińskiej) kartki dotarły na czas (tuż przed przerwą świąteczną).

  • Tydzień od 25 XI do 1 XII – „Przepis na potrawę”

Przy tym zadaniu podzieliliśmy się na cztery grupy. Każda grupa zagłosowała, którą ulubioną potrawę świąteczną będzie opisywać. I tak powstały pomysły przepisów na: panierowaną rybę (Kacper, Milena, Bartek B., Gabi i Ola), pierniczki (Amelia, Zuzia, Nicola, Patryk i Kuba), pierogi (Michał, Madzia, Gosia, Kamil i Asia) i barszcz czerwony z uszkami (Wojtek, Bartek O., Angela, Dominika, Julia i Kinia). Początkowo miały to być przepisy i zdjęcia, lecz z czasem okazało się, że jesteśmy urodzonymi kucharzami i … wykonaliśmy te potrawy! Z pomocą rodziców (którym bardzo dziękujemy) wykonaliśmy przepyszne i pięknie wyglądające dania. Zobaczcie:

Nasi koledzy też próbowali:

Przy okazji wypróbowaliśmy funkcjonalność strony https://www.jigsawplanet.com  i stworzyliśmy puzzle z naszych zdjęć (również były wyścigi, kto najszybciej ułożył te układanki :D).

  • Tydzień od 2 XII do 8 XII – „Tradycje świąteczne”

Na zajęciach dodatkowych metodą burzy mózgów wymieniliśmy nasze polskie tradycje bożonarodzeniowe- było ich sporo, bo około 20. Wypisaliśmy je na grupie Facebook, i podzieliliśmy się na grupy. Każda grupa miała opisać po cztery zwyczaje, dołączyć zdjęcia i wykonać mini plakat (na stronie postermywall.com lub innej). Rezultat tego zadania można obejrzeć w ebooku lub w galerii:

  • Tydzień od 9 XII do 22 XII – „Świąteczny Ebook”

Najwięcej czasu zostawiliśmy na tworzenie ebooka. Przy okazji stwierdziliśmy, że stworzenie mini-słownika wyrażeń polsko-angielsko-fińskich związanych ze Świętami Bożego Narodzenia byłoby super pomysłem. Oto i on:

**Słownik: https://quizlet.com/pl/449918816/christmas-english-finnish-polish-flash-cards/

Cały ebook pojawia się na początku i został wykonany w programie Calameo. Mamy nadzieję, że się spodoba! 🙂

  • W styczniu odpoczywaliśmy, fińscy koledzy mieli przerwę, i my też mieliśmy ferie 🙂 Ostatnie dwa zdjęcia są z Laponii, nasza koleżanka Nella była na feriach u rodziny.

 

Our Introduction (30 X 2019r.) 

W październiku naszym głównym zadaniem było przedstawianie się. Na zajęciach zastanowiliśmy się, jak byśmy chcieli się opisać, co powinno się znaleźć w naszym opisie. W domu każdy uczeń napisał opis siebie (w j. angielskim). Na zajęciach pod czujnym okiem nauczyciela, uczniowie umieścili swoje opisy na stronie Twinspace, z którą niedawno zapoznawaliśmy się. Każdy uczeń miał za zadanie skomentować wpis swojego kolegi/koleżanki z Finlandii, oraz zadać mu kilka pytań. Po zebraniu informacji nt. naszych nowych kolegów, stworzyliśmy plakat, na którym znajdują się kartki opisujące ich oraz zdjęcia.

Nasze główne zadanie na październik polegało na poznaniu nowych znajomych ze szkoły Vehkataipale w Finlandii. Dowiedzieliśmy się, że obie szkoły są raczej małe i obie żółte 🙂 Uczniowie z Finlandii i Polski lubią zwierzęta. Przeprowadziliśmy ankietę online „What pet have you got?” (Jakie zwierzątko masz?), z której wynikało, że większość z nas ma psa (8 głosów), jedna osoba ma kota i jedna rybkę.

  • A oto plakat (stworzony w myposterwall.com) podsumowujący nasze październikowe działania:

  • Uczniowie z Finlandii zrobili plakaty, na których umieścili opisy i rysunki swoich nowych kolegów z Polski (czyli nas):

  • Uczniowie z Polski także stworzyli plakat z opisami swoich kolegów z Finlandii. Dodaliśmy zdjęcia, które nam wysyłali. Dowiedzieliśmy się, że ich szkoła znajduje się niedaleko jeziora (Saimaa). Bardzo ciekawym faktem jest to, że uczniowie z fińskiej szkoły praktycznie co piątek mają tzw. szkołę leśną – lekcje odbywają się na łonie natury. Na plakacie widać zdjęcie Mandali, którą zrobili podczas takiej lekcji, z jesiennych, bardzo kolorowych liści.

  • Na kolejnych zdjęciach widać etwinningersów z klasy piątej podczas wykonywania plakatów.

  • Tutaj widzimy zdjęcie wykonane przez Gosię (kl. V). Tytuł zdjęcia to „Jesień” – wrzucając to zdjęcie na Twinspace projektu powitaliśmy fińskich uczniów po ich tygodniowej przerwie. To również nowość dla nas, w Finlandii uczniowie mają jesienną tygodniową przerwę.

Program eTwinning jest platformą współpracy dla pracowników szkół (nauczycieli, dyrektorów szkół, bibliotekarzy, itp.) z jednego z krajów europejskich, które dzięki niej mają możliwość komunikowania się, współpracy, realizowania projektów. eTwinning jest współfinansowany przez Erasmus+, Europejski program dla Edukacji, Szkoleń, Młodzieży i Sportu.

Nasza szkoła dołączyła do programu w październiku br. (2019r.). Uczniowie klasy V i VI uczestniczą w projekcie „Our small world” („Nasz mały świat”).

Projekt zakłada ukończenie jednego zadania na każdy miesiąc. Uczniowie będą spotykać się w miarę potrzeb z nauczycielem w ciągu miesiąca (raz na tydzień), aby planować i wykonywać zadania, dzięki którym ukończą zadanie główne miesiąca. W trakcie zadania uczniowie oraz nauczyciele obu szkół porozumiewają się w celu ustalenia narzędzi, które mogą pomóc w wykonaniu zadania, oraz współpracy podczas wykonywania zadań. Pod koniec każdego miesiąca uczniowie obu szkół dzielą się swoją pracą lub współpracują, aby utworzyć wspólny projekt (zadanie). Podczas wykonywania projektu uczniowie będą korzystać z: listów, emaili, prezentacji w Prezi, narzędzi do tworzenia filmów wideo oraz wiadomości głosowych, oraz innych narzędzi dostępnych w internecie, które pomogą w realizacji zadań.

Narzędzia, których uczniowie nauczą się używać podczas realizacji zadań: program do tworzenia prezentacji multimedialnych Prezi, program do tworzenia filmów Filmorra, strona Twinspace, aplikacja Quizlet, narzędzia multimedialne do ankietowania, program do tworzenia ebooków, program do tworzenia interaktywnych puzzli (InteractivePuzzle) i plakatów (Glogster lub Myposterwall).

Rezultaty: Uczniowie zyskają wiedzę nt. kraju partnerskiej szkoły, będą ćwiczyć język angielski w mowie i piśmie, zostaną zachęceni do używania języka angielskiego w celu komunikacji oraz do zdobywania informacji niezbędnych do projektu. Dodatkowo, uczniowie będą kształcić wiele umiejętności w trakcie realizacji zadań projektowych. W kontekście kompetencji kluczowych uczniowie będą rozwijać:

1) (porozumiewanie się w j. ojczystym) umiejętność poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji w różnych źródłach; zdolność wyrażania i interpretacji pojęć; zainteresowanie kontaktami z innymi uczniami; 2) (porozumiewanie się w j. obcym) umiejętność porozumiewania się z uczniem obcojęzycznym; rozumienie różnic kulturowych; 3) (kompetencje informatyczne) umiejętność wykorzystywanie TIK w pracy, rozrywce i porozumiewaniu się; umiejętność odróżniania wiarygodnych źródeł; umiejętność rozpoznania niebezpiecznych źródeł (bezpieczeństwo w sieci); umiejętność korzystania z narzędzi multimedialnych i internetowych; 4) (umiejętność uczenia się) umiejętność poszerzania zasobu wiedzy na tematy związane z projektem; umiejętność planowania własnej strategii uczenia się; umiejętność oceny własnych umiejętności i zdobytej wiedzy; 5) (kompetencje społeczne i obywatelskie) umiejętność wyrażania własnych myśli i emocji związanych z zadaniem; umiejętność współpracy, kompromisu, wyeliminowania uprzedzeń; umiejętność wykazywania się tolerancją, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia; wspieranie różnorodności i spójności społecznej; 6) (inicjatywność i przedsiębiorczość) umiejętność pracy grupowej i indywidualnej; umiejętność wykazywania zainteresowania poprzez inicjowanie różnych zadań; umiejętność oceny własnej pracy w pracy zespołowej; 7) (świadomość i ekspresja kulturalna) umiejętność  przekazania informacji i emocji za pomocą różnych form przekazu; rozumienie kulturowej i językowej różnorodności w Europie.

Nasza szkoła współpracuje ze szkołą w Finlandii: Vehkataipaleen koulu ( https://peda.net/taipalsaari/koulut/vehkataipale ). Język komunikacji: język angielski.
Koordynator projektu: Monika Piasecka.

 

Skip to content