eTwinning

2022 / 2023

1) Projekt pn. „Teenagers’ world” (Świat nastolatków)

Nasz Twinspace: http://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/teenagers-world-0/twinspace

Profil Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100089061832956

Blog: https://teenagersworld16.blogspot.com/

Kolejna nagroda dla naszego projektu „Teenagers’ world”!

Tym razem jest to Europejska Odznaka Jakości. Europejska Odznaka Jakości przyznawana jest przez Centralne Biuro Programu eTwinning szkołom działającym w partnerstwach, które zdobyły Krajową Odznakę eTwinning i których projekty uznawane są za wybitne z europejskiego punktu widzenia.

Jesteśmy niezmiernie dumni, że nasz projekt otrzymał Krajową Odznakę Jakości – nagrodę, która jest przyznawana przez Krajowe Biuro eTwinning. Otrzymują ją nauczyciele, których praca w ramach partnerstwa uznawana jest za wyróżniającą w naszym kraju. Jest ona wyrazem uznania dla nauczycieli i uczniów za zaangażowanie w działania poświęcone eTwinningowi. Dla uczniów jest to ogromna motywacja do dalszej pracy, a dla szkoły prestiż i wyraz otwarcia się na współpracę europejską.

Projekt, który uczniowie klasy ósmej będą realizować od grudnia 2022r. do maja 2023r. nazywa się „Teenagers’ world” (Świat nastolatków). W projekcie bierze udział 6 szkół z czterech krajów: Polski, Grecji, Węgier i Turcji. Założycielem i koordynatorem projektu jest p. Monika Piasecka.

Mapa szkół uczestniczących w projekcie.

Zanim przystąpiliśmy do wykonywania poszczególnych zadań projektu przygotowaliśmy tablicę  nt. bezpieczeństwa w sieci:

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

MAJ 2023 r.

.

I Międzynarodowa lekcja online

Ostatnim zadaniem w naszym projekcie było przygotowanie się do międzynarodowej lekcji online. Wybrani uczniowie mieli za zadanie przedstawić naszą grupę – skąd jesteśmy, ile mamy lat, itp. W trakcie lekcji opowiadaliśmy o sobie, ale również wysłuchaliśmy uczniów z innych krajów. W końcu zobaczyliśmy się twarzą w twarz! Pod koniec doświadczyliśmy nie lada emocji – zagraliśmy w quiz online na aplikacji Kahoot! wraz z rówieśnikami z Turcji, Węgier i Grecji. Lekcja online była niesamowitym przeżyciem.

II Podsumowanie projektu

Na koniec nauczyciele dokonali ewaluacji projektu używając ankiet oraz arkuszy obserwacji. Zadaniem uczniów było stworzenie chmury wyrazowej, w których zamieszczali wyrazy kojarzące im się z naszym projektem.

KWIECIEŃ 2023 r.

Kwiecień był miesiącem, w którym mieliśmy wykonać prezentację lub krótki filmik dot. efektywnych sposobów uczenia się języka angielskiego. Dodatkowo, mieliśmy utworzyć zbiór narzędzi, z których korzystaliśmy w trakcie projektu. Jednak najfajniejszym dla nas zadaniem okazało się tworzenie kartki świątecznej.

I Kartka świąteczna

Do tego zadania podeszliśmy niestandardowo, ponieważ, postanowiliśmy stworzyć jedną, właściwie to dwie, duże kartki z życzeniami. Pierwsza kartka zawierała życzenia oraz rysunki wykonane przez uczniów z okazji Wielkanocy, druga kartka skierowana była do uczniów z Turcji – więc złożyliśmy im życzenia z okazji Ramadanu.

Kartka Wielkanocna.
Kartka z okazji Ramadanu.

Na naszym wspólnym Padlecie znajdują się wszystkie utworzone przez uczniów kartki swiąteczne.

Podsumowanie zadań w kwietniu:

Podsumowanie kwietniowych zadań – kolaż zdjęć.

II Jak efektywnie uczyć się języka angielskiego

Nasza grupa (szkoła) postanowiła stworzyć krótki filmik ze zdjęciami lub scenkami, które podpowiadają co i jak robić, żeby nauka języka angielskiego była łatwiejsza i bardziej efektywna.

Celem tego zadania było ćwiczenie języka angielskiego, tworzenie zdań opisujących fakty z teraźniejszości, udzielanie instrukcji. Uczniowie współpracowali w małych grupach lub parach. Będą ćwiczyć używanie narzędzi TIK i utrwalą pomysły jak efektywnie się uczyć języka angielskiego.

Na zajęciach nauczyciel zrobił burzę mózgów: uczniowie podawali wskazówki i pomysły dot. efektywnego uczenia się języka angielskiego. Następnie w parach lub małych grupach wybrali jeden pomysł i tworzyli plakat w Canvie.

Wszystkie plakaty zostały połączone i zostały utworzone prezentacje, a ostatecznie powstał filmik ogólnodostępny. Miłego oglądania!

Nasza prezentacja:

Prezentacje wszystkich szkół: https://school-education.ec.europa.eu/pl/etwinning/projects/teenagers-world-0/twinspace/pages/how-learn-english-effectively

III Zbiór narzędzi wykorzystywanych w trakcie projektu

Stworzyliśmy zbiór narzędzi – aplikacji i stron internetowych, które były dla nas bardzo pomocne podczas tworzenia zadań w naszym projekcie.

Dzięki projektowi uczniowie nauczyli się i utrwalali używanie różnych narzędzi TIK, więc postanowiliśmy utworzyć magazyn.

Studenci zaangażowani w ten projekt wykorzystali swoją wiedzę z zakresu TIK oraz nauczyli się, jak robić (współdzielone) prezentacje na temat swoich krajowych festiwali, jak tworzyć logo, awatary, komiksy, e-kartki z życzeniami Bożego Narodzenia, Wielkanocy i Ramadanu. Uczniowie dowiedzieli się o prawach autorskich , o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Napisali wspólną historię, aby przedstawić i zaprosić partnerów do odwiedzenia własnego kraju. Wspólnie graliśmy i dobrze się bawiliśmy, grając w Kahoot podczas międzynarodowej lekcji online. Uczniowie zdobyli umiejętności związane z wykorzystaniem technologii TIK, np.: padlet, linoit, Animoto, Kahoot, postermywall, madmagz, pixton, Canva, Storyjumper, Quizizz, Voki itd.

LINK do magazynu: https://www.canva.com/design/DAFj0VQooU4/watch

MARZEC 2023r.

W marcu mieliśmy wykonać dwa duże zadania: ebook na temat festiwali i świąt wiosennych i letnich oraz utworzenie historyjki. Na forum nasza dyskusja dotyczyła naszych marzeń oraz zawodów jakie chcielibyśmy wykonywać w przyszłości.

I Nasze ulubione festiwale i święta wiosenne i letnie

To zadanie rozpoczęliśmy od przydzielenia poszczególnych uczniów do grup, następnie, całą klasą w trakcie burzy mózgów wytypowaliśmy kilka naszych najbardziej ulubionych świąt. Znalazły się tu Święta Wielkanocne, festiwal Europa na widelcu, Festiwal Smaku w Grucznie oraz Święta Majowe.

Poszczególne grupy miały za zadanie stworzyć krótki tekst oraz znaleźć w internecie zdjęcia, które oddają to, co w danym święcie jest najfajniejsze zdaniem nastolatków. Tekst następnie został przetłumaczony i przesłany na współdzielony Dokument Google: https://docs.google.com/document/d/18aDBBzlLZB9i8ZkftvHEu8jM4IxbIoYR3LPDRZ5wNl8/edit?usp=sharing

Następnie, wybrany nauczyciel utworzył z naszego wspólnego dokumentu e-book.

LINK do ebooka: https://www.canva.com/design/DAFi4wWt-8s/jCOddW-Re4DKfy2M5vYIIg/view?utm_content=DAFi4wWt-8s&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=viewer

II Historyjka

Tworzenie historyjki było raczej najtrudniejszym zadaniem w całym projekcie: musieliśmy wymyśleć wszystko od podstaw: bohaterów, fabułę i formę. Nad formą pracowała p. Piasecka, postaci oraz pomysł na historię wymyśliły panie nauczycielki z Węgier i Grecji.

W tym zadaniu również zaczęliśmy od podziału na grupy w szkole: każda miała za zadanie opisać dany aspekt. Jako, że główne postaci: Etwin i Ning miały odwiedzać swoich znajomych w każdym kraju partnerskim, podzieliliśmy zadania na opisy najfajniejszych miejsc do zwiedzenia w Polsce. Były to m.in. parki rozrywki, zamki, miasta, góry. Zadaniem uczniów było opisać te miejsca oraz znaleźć zdjęcia w internecie.

Oto e-book z naszą wspólną historyjką:

Book titled 'The story about Etwin and Ning and their travels'Read this book made on StoryJumper

III Dyskusja na temat naszych marzeń oraz przyszłych zawodów

W marcu naszym zadaniem było również wypowiedzieć się na temat swoich marzeń oraz zawodów, które chcielibyśmy wykonywać w przyszłości.

Podsumowanie zadań marcowych:
Kolaż zdjęć z marcowymi zadaniami.

LUTY 2023r.

I Dzień Bezpiecznego Internetu (Safer Internet Day)

Dnia 7 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji postanowiliśmy wykonać dwa zadania, których efektem końcowym będzie e-book dot. bezpiecznego korzystania z Internetu oraz utrwalenie wiedzy na ten temat.

Do tej pory każdej grupie uczniów ze wszystkich krajów partnerskich udało się wykonać prezentację lub krótki filmik dot. szeroko rozumianego bezpieczeństwa w Internecie. Pierwszym zadaniem było dokładne zapoznanie się z każdym materiałem. Oto Padlet z wszystkimi materiałami:

Kolejne zadanie, którego efektem końcowym miał być plakat o tematyce związanej z bezpiecznym używaniem Internetu, zostało podzielone na dwie części:
1) Uczniowie ze szkół w Grecji i na Węgrzech mieli za zadanie wymyślenie haseł/sloganów związanych z tematem głównym, np. „Nie używaj CapsLock w trakcie pisania postów – wygląda to jakbyś krzyczał„. SLOGANS.

Wymyślone hasła uczniowie mieli zamieścić w aplikacji, która pozwala na przeprowadzenie internetowej burzy mózgów: lucid.app

LINK: https://lucid.app/publicSegments/view/975442cf-5344-4794-86a2-335f89ec76c5

Hasła w aplikacji Lucid.app

2) W drugiej części uczniowie ze szkół w Polsce i Turcji mieli za zadanie utworzyć plakat (w Canva), który zawierał wybrane przez nich hasło. Uczniowie zostali podzieleni: jeden uczeń z każdej szkoły, co dało troje uczniów w grupie (uczeń ze Słupca, uczeń z Balikesir i uczeń z Afyonkarahisar). Musieli się oni porozumiewać na Forum, nauczyciel przekazał im link do współdzielonego plakatu w Canva. Uczniowie mieli sporo frajdy przy tworzeniu plakatu, podpowiadali sobie co dodać, lub co ująć tak, aby plakat był jak najbardziej czytelny.

EXTRA. Szkoły, które dysponowały wolnym czasem, wzięły udział w kursach, których tematyką było bezpieczeństwo w Internecie.

II Nasza dzienna rutyna – komiks

Mieliśmy sporo zabawy przy zadaniu, gdzie opowiadaliśmy o swojej dziennej rutynie – wszystko dlatego, że tworzyliśmy komiksy! Aplikacja Pixton pozwala na wykorzystanie wielu elementów, dzięki którym nasz tekst staje się jeszcze bardziej interesujący. Aby wszystkie nasze komiksy wyglądały czytelnie stworzyliśmy krótki filmik w aplikacji Powtoon.

III Klub dyskusyjny: „Moja ulubiona muzyka i filmy”

W Klubie dyskusyjnym w lutym uczniowie opowiedzieli o swoim ulubionym rodzaju muzyki oraz ulubionych gatunkach filmowych lub o serialach. Uczniowie mogli tworzyć wpisy na naszym Padlecie lub napisać wiadomość na Forum.

Podsumowanie zadań z lutego – kolaż zdjęć.

STYCZEŃ 2023 r.

Na początku stycznia zagłosowaliśmy na plakat i slogan główny naszego projektu – głosowanie odbyło się w aplikacji Padlet. Wszyscy uczniowie musieli wykonać dwa główne zadania: tworzenie e-booka nt. jesiennych i zimowych świąt oraz udział w dyskusji na Forum. Chętni uczniowie mogli również wykonać książeczkę dot. praw autorskich w Internecie. Oto rezultaty naszych prac.

I Nasze ulubione jesienne i zimowe festiwale i święta

Pierwszym zadaniem w styczniu było stworzenie e-booka na temat jesiennych i zimowych festiwali i świąt w naszych krajach. Metoda burzy mózgów pozwoliła na wyłonienie ulubionych w naszej klasie świąt. Następnie przystąpiliśmy do wyszukiwania różnych potrzebnych nam informacji oraz zdjęć.

Uczniowie tworzyli tekst we współdzielonym z innymi krajami Dokumencie Google – mieliśmy okazję do prawdziwej międzynarodowej współpracy – przy okazji tworzenia tekstu o Polsce mogliśmy skomentować teksty innych.

Tworzenie współdzielonego dokumentu było wspaniałą okazją do poćwiczenia technik samodzielnej pracy nad językiem, współdziałania w grupie, korzystania ze źródeł informacji w języku angielskim. Uczniowie również utrwalają świadomość związku między kulturą polską i innych krajów.

II Książeczka nt. praw autorskich w sieci

Kolejnym zadaniem było utworzenie książeczki online nt. praw autorskich w sieci. Uczniowie utrwalili m.in. takie informacje jak: każde dzieło ma autora, nie powinno się przypisywać sobie cudzych dzieł, należy podać źródło z którego cytujemy tekst.

https://online.fliphtml5.com/qhskh/wsmp/ <– Szkoła z Turcji

Książeczka nt. praw autorskich

Szkoła z Węgier:

Szkoła z Grecji:

https://animoto.com/play/KQKU943dhQ90OElj7ZH6Jg

Krótki filmik szkoły z Grecji.

III Klub dyskusyjny: „Moje hobby i zainteresowania”

Ostatnie zadanie w styczniu polegało na dołączeniu przez uczniów do dyskusji na temat swojego hobby i zainteresowań. Uczniowie mogli utworzyć swój post lub odpowiedzieć (skomentować) na post kolegi z innego kraju. Uczniowie w ten sposób przede wszystkim dowiedzieli się czym interesują się nastolatkowie w innych krajach. Ponadto, ćwiczą rozumienie i tworzenie wypowiedzi pisemnych, reagowanie w formie prostego tekstu.

W styczniu podsumowaliśmy głosowanie na najlepszy plakat i slogan dla naszego projektu.

A oto wystawa online wszystkich plakatów naszego projektu:

Powered by emaze

Podsumowanie zadań w styczniu – kolaż zdjęć.

GRUDZIEŃ 2022 r.

W grudniu naszymi głównymi zadaniami było stworzenie avatara, dzięki któremu przedstawimy się, stworzenie e-kartki bożonarodzeniowej z życzeniami, stworzenie logo projektu oraz plakatu ze sloganem projektu.

I Przedstawienie się

Naszym pierwszym zadaniem było przedstawienie się innym uczniom. My stworzyliśmy avatary używając aplikacji Voki, następnie wrzuciliśmy linki na stronę Linoit, aby były na jednej tablicy. Oto przykład avatara z naszej szkoły:

https://tinyurl.com/2efg3xuo

Pozostałe szkoły korzystały również z Voki, lub Chatterbox i umieszczały swoje avatary no Padlecie lub swoim kanale Youtube.

Avatary.

Kiedy już wszyscy (uczniowie i nauczyciele) wykonali to zadanie, nadszedł czas na dyskusję. Uczniowie ze wszystkich sześciu szkół zostali podzieleni na pary. Każda para musiała się znaleźć, wysłuchać co druga osoba o sobie opowiada, i skomentować na stronie Dyskusje. Na tym etapie uczniowie wszystkich szkół zaczęli się lepiej poznawać, to zadanie zmotywowało ich również do używania języka angielskiego na co dzień.

LINK: https://school-education.ec.europa.eu/pl/etwinning/projects/teenagers-world-0/twinspace/pages/introduction

II Bożonarodzeniowe e-kartki

Grudzień to czas kiedy wszyscy czekamy na Święta Bożego Narodzenia i magię, która je otacza. Postanowiliśmy tę magię przenieść na nasze życzenia bożonarodzeniowe do uczniów z innych krajów. Będąc nadal w tych samych parach, uczniowie mieli za zadanie stworzyć e-kartkę świąteczną. Używaliśmy głównie strony postermywall lub aplikacji Canva. Wszystkie kartki zamieszczaliśmy na szkolnych Padletach.

Chętni uczniowie również komentowali jak przebiegała ich praca z aplikacjami (na stronie Dyskusje).

Uczniowie tworzą swoje e-kartki bożonarodzeniowe.

LINK: https://school-education.ec.europa.eu/pl/etwinning/projects/teenagers-world-0/twinspace/pages/christmas-e-cards

III Logo

Przedostatnim zadaniem w grudniu, tym razem dla chętnych uczniów było stworzenie logo dla naszego projektu. W tym celu korzystaliśmy z aplikacji Canva lub też ze swoich zdolności plastycznych. Zdecydowaliśmy, że logo naszego projektu musi być jedyne w swoim rodzaju, musi odzwierciedlać to co chcemy przekazać w tym projekcie, czyli jak wygląda świat nastolatków.

Po wykonaniu projektów logo, wszystkie zostały zamieszczone na stronie https://school-education.ec.europa.eu/pl/etwinning/projects/teenagers-world-0/twinspace/pages/logo-contest.

Z naszej szkoły przesłaliśmy dwa, ręcznie wykonane przez nasze uzdolnione uczennice prace:

Następnie wszyscy uczniowie przystąpili do głosowania za pomocą google forms.

Zwycięskie logo z tureckiej szkoły w Balikesir miało w sobie wszystko to, co chcieliśmy żeby się znalazło w logo naszego projektu.

Zwycięskie logo.
Uczniowie w trakcie tworzenia projektów logo.

IV Plakaty i slogany

Ostatnie zadanie w grudniu polegało na stworzeniu propozycji na plakat i slogan główny naszego projektu. Tym razem, wszyscy uczniowie próbowali swoich sił przy użyciu głównie aplikacji Canva. Każda szkoła umieściła pięć najlepszych plakatów ze szkoły na swoim Padlecie. Nasza szkoła wykonała następujące projekty:

Plakaty uczniów naszej szkoły.

Nasi partnerzy również wykonali plakaty:

Plakaty i slogany naszego projektu.

LINK: https://school-education.ec.europa.eu/pl/etwinning/projects/teenagers-world-0/twinspace/pages/slogans-posters-our-project

Podsumowanie zadań w grudniu – kolaż zdjęć.
Skip to content