2023 / 2024
2) Projekt pn. „Teens go green” (Nastolatki są eko)
Nasz Twinspace: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/teens-go-green/twinspace
Nasz blog:
Uczniowie klasy ósmej uczestniczą w projekcie pn. „Teens go green” (Eko-nastolatki) razem z uczniami z 13 szkół (Polska, Grecja, Włochy, Hiszpania, Turcja, Chorwacja, Litwa, Rumunia, Węgry). W tym projekcie uczniowie będą rozwijać wiedzę dotyczącą środowiska oraz, co ważniejsze, będziemy wykorzystywać tę wiedzę w praktyce: założymy zielnik, przeprowadzimy ankiety, przeprowadzimy zbiórki śmieci, stworzymy plakaty o ochronie środowiska. Będziemy tworzyć plakaty, infografiki, prezentacje, ebooki i krótkie filmiki o ochronie środowiska – szczególnie tego lokalnego. Założycielem i koordynatorem projektu jest p. Monika Piasecka.
Styczeń 2024r.
opis
I
opis
zdj
II
opis
zdj
III
opis
zdj
IV
opis
zdj
Grudzień 2023r.
W grudniu naszym głównym zadaniem było stworzenie poradnika „Jak dbać o zwierzęta zimą”. Każda szkolna grupa podała kilka wskazówek, jak chronić i pomagać zwierzętom w zimne dni. Kolejnym zadaniem było stworzenie eko-kartki z życzeniami na Boże Narodzenie lub Nowy Rok. Ostatnim zadaniem był Klub Dyskusyjny. Uczniowie mieli możliwość napisania i omówienia, w jaki sposób mogą pomóc zwierzętom zimą, jakie zwierzęta trzymają, w jaki sposób przekazują datki na rzecz schronisk lub adoptują zwierzęta ze schronisk. Dzięki temu dowiedzieli się o sobie więcej. Speaking Club jest bardziej interesujący dla uczniów, ponieważ lubią pisać komentarze i czytać komentarze innych.
W grudniu wszystkie zadania były ekscytujące i interesujące.
Nasi uczniowie spisali się znakomicie!
I Przewodnik „Jak opiekować się zwierzętami zimą”
W grudniu naszym głównym zadaniem było stworzenie poradnika „Jak dbać o zwierzęta zimą”. Każda szkolna grupa podała kilka wskazówek, jak chronić i pomagać zwierzętom w zimne dni. Tym razem również wszystkie grupy skorzystały z aplikacji Canva. Ciekawie było przeczytać o trzymaniu zwierząt domowych, opiece nad zwierzętami domowymi i dzikimi zimą. Każdy z nas jest za nie odpowiedzialny. W przypadku dzikich zwierząt, które czasami nie mogą znaleźć pożywienia, uczniowie zaproponowali wyrzucenie resztek pożywienia do lasu, do którego mogą łatwo dotrzeć. Dla ptaków musimy umieszczać karmniki tam, gdzie się da. Powinny być nasiona i woda.
Niektórzy uczniowie zawiesili karmniki w szkolnym ogrodzie, a niektórzy napisali o swoim szkolnym psie, Hero. W przerwie bawią się z nim i karmią go.
Uczniowie mieli możliwość napisania i przekazania wskazówek, w jaki sposób mogą pomóc zwierzętom zimą. Zdecydowanie poprawili więc swoje umiejętności językowe, poszerzyli słownictwo i dowiedzieli się więcej na temat ochrony zwierząt.
zdj
II Bożonarodzeniowe oraz Noworoczne eko-kartki
Grudzień to miesiąc, w którym z niecierpliwością czekamy na święta. Uczniowie stworzyli wspaniałe eko-kartki świąteczne z pozdrowieniami dla nowych przyjaciół. Wykorzystali narzędzia cyfrowe i swoje umiejętności rysunkowe. Następnie każda grupa umieściła swoje e-kartki na tablicy Padlet (https://padlet.com/feridedeveci10/e-twinning-project-teens-go-green-creating-e-christmas-card-kg0l237iuxuq7pg0 ). Uczniowie ćwiczyli umiejętności posługiwania się językiem obcym, m.in. składali życzenia, stosując formalny styl pisania.
zdj
III Klub Dyskusyjny
Uczniowie mieli możliwość napisania i omówienia, w jaki sposób mogą pomóc zwierzętom zimą, jakie zwierzęta trzymają, w jaki sposób przekazują datki na rzecz schronisk lub adoptują zwierzęta ze schronisk. Dzięki temu dowiedzieli się o sobie więcej. Speaking Club jest bardziej interesujący dla uczniów, ponieważ lubią pisać komentarze i czytać komentarze innych.
zdj
Listopad 2023r.
W listopadzie pierwsze zadanie nosiło tytuł „Hey, Teenager! What’s a climate change?” i musieliśmy w im stworzyć wspólną prezentację na temat zmian klimatycznych. Uczniowie przeprowadzali w swoich szkołach wywiady i ankiety z pytaniami dotyczącymi zmian klimatycznych. Swoje podsumowania przedstawili w formie prezentacji. Drugim zadaniem było stworzenie wirtualnych gier o problemach i ochronie środowiska oraz zmianach klimatycznych. Do tworzenia quizów uczniowie mogli używać Quizlet, Wordwall, Kahoot, Liveworksheets i innych narzędzi internetowych. Kolejnym zadaniem była współpraca międzynarodowa. Uczniowie w grupach mieszanych stworzyli eko-plakaty z hasłami. Ostatnim zadaniem w listopadzie była dyskusja w Klubie Dyskusyjnym. Uczniowie opowiadali o swoich ogólnych odczuciach na temat naszego projektu.
I „Hey, Teenager! What’s a climate change”
Nauczyciele podzielili się tematami, które zostały opisane przez ich uczniów. Następnie uczniowie przeprowadzili w swoich szkołach ankiety i wywiady z pytaniami dotyczącymi zmian klimatycznych. Swoje podsumowanie przedstawili w formie krótkiego filmu lub opisu.
Hey, Teenager! What’s a climate change? autorstwa Monika PiaseckaII Tworzenie gier o tematyce ekologicznej
W tym zadaniu uczniowie doskonalili swoje umiejętności i kompetencje w zakresie TIK podczas tworzenia gier wirtualnych, poznali nowe narzędzia internetowe i rozwijali świadomość w zakresie ich wykorzystania, rozwijali słownictwo w języku angielskim dotyczące nauk o środowisku oraz rozwijali kreatywność. Uczniowie korzystali z różnych narzędzi internetowych, takich jak: learningapps.org, wordwall.net, view.genial.ly, wordsearch, Kahoot!, Quizizz… Stworzyliśmy, a potem graliśmy w różne gry i doskonaliliśmy swoją wiedzę.
LINK do prezentacji z grami: https://www.canva.com/design/DAF3Isp94W0/kc6uKn8TLJayUpbrnMmO_A/edit
III Wyzwanie Zielonej Drużyny: Utworzenie pro-ekologicznych plakatów
Nauczyciele tworzą międzynarodowe grupy uczniów, tworzą linki ze współdzielonymi plakatami w aplikacji Canva. Każda grupa po przydzieleniu opiekuna oraz linku dyskutowała o sloganie oraz wyglądzie swojego plakatu w utworzonych sekcjach na tablicy w Padlecie:
Następnie jeden nauczyciel utworzył wystawę online naszych plakatów. Edukacja ekologiczna jest nam bliska, więc chcemy ją szerzyć poprzez nasze plakaty. Miłego oglądania!
zdj
IV Klub Dyskusyjny
W listopadowym Klubie Dyskusyjnym uczniowie dzielili się swoimi opiniami i uwagami na temat naszego projektu. Te opinie na pewno zostaną wzięte pod uwagę podczas ewaluacji projektu. Uczniowie rozwijali swoje słownictwo z j. angielskiego oraz oswajali się ze świadomością, iż język angielski jest niezbędny kiedy chcemy zdobyć nowe znajomości za granicą.
Październik 2023r.
Na początku projektu utworzyliśmy tablicę (Padlet), na której przedstawiliśmy się i swoje szkoły. Następnie przystąpiliśmy do wykonywania poszczególnych zadań. W pierwszej kolejności zbieraliśmy i suszyliśmy rośliny do zielnika. Staraliśmy się je opisać, wskazując wyjątkowe właściwości każdej z nich. Kolejne zadanie to wykonanie logo, które zostanie głównym logo naszego projektu. Ostatnim zadaniem w październiku był mini-projekt dot. śmiecenia (Wyzwanie Zielonej Drużyny).
I Założenie zielnika
W październiku zaczniemy zakładać zielnik. Uczniowie zbierali różne gatunki roślin, które rosną lokalnie. Z pomocą nauczyciela opisaliśmy rośliny: ich nazwy (angielskie, łacińskie i polskie) oraz ich cechy charakterystyczne. Rośliny zostały przyklejone taśmą do papieru. W tym miesiącu powstał filmik z przygotowań, natomiast finalna wersja zielnika będzie dostępna w maju.
Our Herbarium autorstwa Monika PiaseckaII Logo works
Kolejnym zadaniem w październiku było utworzenie logo projektu. Oto propozycje logo naszych ósmoklasistów (utworzone w Canva):
Wybrane dwa projekty umieściliśmy na wspólnej tablicy (Padlet). Następnie oddawaliśmy głosy na te, które najbardziej się nam podobały. Zwycięskie logo wykonała Ceyda z Turcji:
Padlet ze wszystkimi projektami:
III Wyzwanie Zielonej Drużyny
W tym miesiącu po raz pierwszy wykonaliśmy zadanie z cyklu „Wyzwanie Zielonej Drużyny”, które polegało na przeprowadzeniu ankiety. Uczniowie zadawali pytania związane ze śmieceniem swoim bliskim lub znajomym. Ten międzypokoleniowy mini-projekt miał na celu ukazanie, czy dawniej śmiecono bardziej niż w dzisiejszych czasach.
Zadanie rozpoczęliśmy od burzy mózgów – szukaliśmy pomysłów na pytania do ankiety w międzynarodowej grupie (aplikacja Lucidapp):
Utworzyliśmy ankiety, a następnie uczniowie w międzynarodowych grupach przystąpili do podliczania wyników we współdzielonym Arkuszu Google. Uczniowie utworzyli wykresy oraz podsumowali wyniki każdego pytania (do każdego z czterech pytań zostały przydzielone trzy szkoły).
Ostatnim etapem było przeniesienie wyników do współdzielonej prezentacji Canva.