Laboratoria Przyszłości

O programie

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.

W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła m.in.:

  • drukarkę 3D,
  • zestaw klocków LEGO Spike,
  • kamerę
  • aparat fotograficzny
  • lutownicę
  • zestaw FORBOT Mistrz Arduino.

Aktualności

W czerwcu 2024r., aby pobudzić ciekawość uczniów i uczynić lekcje bardziej interesującymi, nauczyciele coraz częściej wykorzystywali komputer jako wsparcie w tworzeniu dynamicznych i nowoczesnych form przekazu wiedzy. W celu uwiecznienia najważniejszych chwil z życia szkolnego, nauczyciele aktywnie posługiwali się aparatem fotograficznym, dokumentując różnorodne akcje, projekty oraz wydarzenia o charakterze edukacyjnych, kulturalnym i społecznym (Dzień Rodziny, zakończenie roku szkolnego).

http://zspslupiec.pl/dzien-rodziny-4/

http://zspslupiec.pl/zakonczenie-roku-szkolnego-2023-2024/

W maju 2024r. nauczyciele korzystali z aparatu fotograficznego, żeby udokumentować wycieczkę do Czarnej oraz akademię z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. Nauczyciele chętnie korzystali z komputera jako narzędzia wspomagającego proces nauczania, dzięki któremu mogli wprowadzać innowacyjne metody pracy, czyniąc zajęcia bardziej angażującymi, interaktywnymi i atrakcyjnymi dla uczniów.

http://zspslupiec.pl/wycieczka-do-czarnej/

http://zspslupiec.pl/akademia-upamietniajaca-rocznice-uchwalenia-konstytucji-3-maja/

W kwietniu nauczyciele korzystali z komputera na zajęciach lekcyjnych (przyroda, historia, informatyka) i świetlicowych. Nauczyciele używali aparatu fotograficznego, aby udokumentować akcję „Dzień Fryzur z papieru”.

http://zspslupiec.pl/dzien-fryzur-z-papieru/

W marcu 2024r. dzięki użyciu aparatu fotograficznego nauczyciele mogli udokumentować spacer po okolicy (edukacja wczesnoszkolna: „Przedwiośnie”) oraz apel z okazji Pierwszego Dnia Wiosny. Nauczyciele korzystali z komputera (przyroda, historia, technika, świetlica). Na zajęciach świetlicowych uczniowie budowali konstrukcje z klocków Lego.

http://zspslupiec.pl/witamy-wiosne/

W lutym 2024r. nauczyciele korzystali z komputera na zajęciach lekcyjnych (matematyka, przyroda, historia, edukacja wczesnoszkolna). Nauczyciele używali aparatu fotograficznego do dokumentowania akcji „Dzień Bezpiecznego Internetu” oraz zabawy choinkowej.

http://zspslupiec.pl/podsumowanie-dzialan-w-ramach-akcji-dzien-bezpiecznego-internetu/

W styczniu 2024r. nauczyciel techniki przedstawił uczniom działanie zestawu Forbot Mistrz Arduino. Na zajęciach świetlicowych oraz edukacji wczesnoszkolnej uczniowie uczyli się programować stworzone wcześniej konstrukcje z klocków Lego („Domek na drzewie”, „Gry i zabawy matematyczne”, ” Stoisko z przekąskami”). Dzięki wykorzystaniu komputera uczniowie projektowali folder biura podróży (język polski: „Jak przygoda to tylko w Afryce”) oraz tworzyli proste animacje (technika: „Patyki w ruchu”). Na zajęciach świetlicowych uczniowie ćwiczyli wyszukiwanie gotowych plików do druku 3D oraz edytowanie go w prostym programie Zortrax. Nauczyciele używali aparatu fotograficznego do dokumentowania np. pieszych wycieczek oraz akademii.

W grudniu 2023r. nauczyciele korzystali z komputera na zajęciach lekcyjnych (historia, edukacja wczesnoszkolna, język polski, geografia, technika). W ramach edukacji wczesnoszkolnej uczniowie zapoznali się z działaniem drukarki 3D. Uczniowie wyszukiwali ozdób choinkowych, które później  wydrukowaliśmy i powiesiliśmy na choince szkolnej. Nauczyciele wykorzystali również aparat fotograficzny do dokumentowania m.in. projektu z języka polskiego „Książka na koszulce – projekt na podstawie lektury „Dziady cz. II””, oraz innych uroczystości (Jasełka). Na zajęciach świetlicowych uczniowie budowali konstrukcje według scenariuszy ze strony Lego (m.in. „Maszyna na dzień dobry”, „Arktyczna przejażdżka – programowanie z klockami Lego”).

Na początku listopada 2023r. na zajęciach świetlicowych uczniowie zapoznawali się z podstawowymi funkcjami programu Zortrax do druku 3D. Na zajęciach z techniki uczniowie zapoznali się z materiałami używanymi do tworzenia filamentów do drukarek 3D („Świat tworzyw sztucznych.”). Uczniowie nadal zapoznawali się z podstawowymi funkcjami drukarki 3D: wydrukowaliśmy figury geometryczne, które zostały użyte na lekcji matematyki („Figury geometryczne”). Nauczyciele wykorzystywali komputer na zajęciach lekcyjnych (informatyka, edukacja wczesnoszkolna, historia, zajęcia rozwijające zainteresowania). Na zajęciach świetlicowych uczniowie budowali konstrukcje z klocków Lego według scenariuszy lekcji na stronie Lego („Łódź bagienna – programowanie z klockami Lego”, „Prom na rzece”.).

W październiku 2023r. nauczyciele wykorzystywali komputer do prowadzenia zajęć lekcyjnych (przyroda, historia, geografia, edukacja wczesnoszkolna, zajęcia z wychowawcą). Na zajęciach świetlicowych uczniowie zostali zapoznani z podstawowymi pojęciami dotyczącymi druku 3D i drukarki 3D. Uczniowie mieli za zadanie wyszukać (w wyszukiwarce gotowych plików) pliku z układem słonecznym. Po głosowaniu wybraliśmy najfajniejszy i rozpoczęliśmy drukowanie. Układ Słoneczny wydrukowany przez naszą drukarkę 3D został wykorzystany jako pomoc naukowa podczas lekcji geografii („Ziemia w Układzie Słonecznym”). Podobnie zostały wykonane medale do szkolnego Konkursu na Najładniejszą Dynię. Na zajęciach świetlicowych uczniowie układali konstrukcje z klocków Lego według scenariuszy lekcji ze strony Lego (m.in. „Klasyczna karuzela – zabawy z matematyką, ortografią i klockami Lego”, „Obrotowy diabelski młyn.”). W tym miesiącu wykorzystywaliśmy również aparat do dokumentowania akademii, akcji oraz konkursów.

http://zspslupiec.pl/dzien-dyni/

We wrześniu 2023r. nauczyciele używali komputera, aby prowadzić zajęcia lekcyjne (matematyka, historia, edukacja wczesnoszkolna). Na zajęciach świetlicowych nauczyciele wykorzystywali klocki Lego Spike Essential wraz z zainstalowaną na komputer aplikacją. Uczniowie pracowali według scenariuszy lekcji dostępnych na stronie Lego.

Styczeń 2023r. był kolejnym miesiącem, w którym uczniowie zostali zapoznani ze sprzętem, który nasza szkoła otrzymała w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości. Tym razem, na zajęciach świetlicowych p. Maria Mółka wprowadziła uczniów w tajniki programowania klocków LEGO Spike Essential. Zajęcia miały na celu rozwijanie kreatywności i myślenia logicznego poprzez tworzenie własnych projektów, pobudzanie uczniów do refleksji nt. zdolności, zainteresowań, predyspozycji zawodowych, uzdolnień. Zajęcia odbyły się z wykorzystaniem scenariuszy ze strony LEGO.

Również w styczniu wykorzystaliśmy sprzęt fotograficzny – aparat Nikon do wykonania fotorelacji z akademii środowiskowej Dzień Babci i Dziadzia. LINK: http://zspslupiec.pl/dzien-babci-i-dziadzia-galeria-3/

W grudniu rozpoczęliśmy swoją przygodę ze sprzętem dostarczanym w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Uczniowie klasy ósmej na lekcjach informatyki zostali zapoznani z pojęciami: drukarka 3d, druk 3d, filament, plik STL. Chętni uczniowie mogli przygotować projekt medalu, który był wręczany podczas szkolnego mikołajkowego Turnieju w tenisa stołowego.

Dzięki drukarce 3d zostały przygotowane również ozdoby na naszą szkolną choinkę.