O programie
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła m.in.:
- drukarkę 3D,
- zestaw klocków LEGO Spike,
- kamerę
- aparat fotograficzny
- lutownicę
- zestaw FORBOT Mistrz Arduino.
Aktualności
W czerwcu 2024r., aby pobudzić ciekawość uczniów i uczynić lekcje bardziej interesującymi, nauczyciele coraz częściej wykorzystywali komputer jako wsparcie w tworzeniu dynamicznych i nowoczesnych form przekazu wiedzy. W celu uwiecznienia najważniejszych chwil z życia szkolnego, nauczyciele aktywnie posługiwali się aparatem fotograficznym, dokumentując różnorodne akcje, projekty oraz wydarzenia o charakterze edukacyjnych, kulturalnym i społecznym (Dzień Rodziny, zakończenie roku szkolnego).
W maju 2024r. nauczyciele korzystali z aparatu fotograficznego, żeby udokumentować wycieczkę do Czarnej oraz akademię z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. Nauczyciele chętnie korzystali z komputera jako narzędzia wspomagającego proces nauczania, dzięki któremu mogli wprowadzać innowacyjne metody pracy, czyniąc zajęcia bardziej angażującymi, interaktywnymi i atrakcyjnymi dla uczniów.
http://zspslupiec.pl/wycieczka-do-czarnej/
http://zspslupiec.pl/akademia-upamietniajaca-rocznice-uchwalenia-konstytucji-3-maja/
W kwietniu nauczyciele korzystali z komputera na zajęciach lekcyjnych (przyroda, historia, informatyka) i świetlicowych. Nauczyciele używali aparatu fotograficznego, aby udokumentować akcję „Dzień Fryzur z papieru”.
W marcu 2024r. dzięki użyciu aparatu fotograficznego nauczyciele mogli udokumentować spacer po okolicy (edukacja wczesnoszkolna: „Przedwiośnie”) oraz apel z okazji Pierwszego Dnia Wiosny. Nauczyciele korzystali z komputera (przyroda, historia, technika, świetlica). Na zajęciach świetlicowych uczniowie budowali konstrukcje z klocków Lego.
W lutym 2024r. nauczyciele korzystali z komputera na zajęciach lekcyjnych (matematyka, przyroda, historia, edukacja wczesnoszkolna). Nauczyciele używali aparatu fotograficznego do dokumentowania akcji „Dzień Bezpiecznego Internetu” oraz zabawy choinkowej.
http://zspslupiec.pl/podsumowanie-dzialan-w-ramach-akcji-dzien-bezpiecznego-internetu/
W styczniu 2024r. nauczyciel techniki przedstawił uczniom działanie zestawu Forbot Mistrz Arduino. Na zajęciach świetlicowych oraz edukacji wczesnoszkolnej uczniowie uczyli się programować stworzone wcześniej konstrukcje z klocków Lego („Domek na drzewie”, „Gry i zabawy matematyczne”, ” Stoisko z przekąskami”). Dzięki wykorzystaniu komputera uczniowie projektowali folder biura podróży (język polski: „Jak przygoda to tylko w Afryce”) oraz tworzyli proste animacje (technika: „Patyki w ruchu”). Na zajęciach świetlicowych uczniowie ćwiczyli wyszukiwanie gotowych plików do druku 3D oraz edytowanie go w prostym programie Zortrax. Nauczyciele używali aparatu fotograficznego do dokumentowania np. pieszych wycieczek oraz akademii.
W grudniu 2023r. nauczyciele korzystali z komputera na zajęciach lekcyjnych (historia, edukacja wczesnoszkolna, język polski, geografia, technika). W ramach edukacji wczesnoszkolnej uczniowie zapoznali się z działaniem drukarki 3D. Uczniowie wyszukiwali ozdób choinkowych, które później wydrukowaliśmy i powiesiliśmy na choince szkolnej. Nauczyciele wykorzystali również aparat fotograficzny do dokumentowania m.in. projektu z języka polskiego „Książka na koszulce – projekt na podstawie lektury „Dziady cz. II””, oraz innych uroczystości (Jasełka). Na zajęciach świetlicowych uczniowie budowali konstrukcje według scenariuszy ze strony Lego (m.in. „Maszyna na dzień dobry”, „Arktyczna przejażdżka – programowanie z klockami Lego”).
Na początku listopada 2023r. na zajęciach świetlicowych uczniowie zapoznawali się z podstawowymi funkcjami programu Zortrax do druku 3D. Na zajęciach z techniki uczniowie zapoznali się z materiałami używanymi do tworzenia filamentów do drukarek 3D („Świat tworzyw sztucznych.”). Uczniowie nadal zapoznawali się z podstawowymi funkcjami drukarki 3D: wydrukowaliśmy figury geometryczne, które zostały użyte na lekcji matematyki („Figury geometryczne”). Nauczyciele wykorzystywali komputer na zajęciach lekcyjnych (informatyka, edukacja wczesnoszkolna, historia, zajęcia rozwijające zainteresowania). Na zajęciach świetlicowych uczniowie budowali konstrukcje z klocków Lego według scenariuszy lekcji na stronie Lego („Łódź bagienna – programowanie z klockami Lego”, „Prom na rzece”.).
W październiku 2023r. nauczyciele wykorzystywali komputer do prowadzenia zajęć lekcyjnych (przyroda, historia, geografia, edukacja wczesnoszkolna, zajęcia z wychowawcą). Na zajęciach świetlicowych uczniowie zostali zapoznani z podstawowymi pojęciami dotyczącymi druku 3D i drukarki 3D. Uczniowie mieli za zadanie wyszukać (w wyszukiwarce gotowych plików) pliku z układem słonecznym. Po głosowaniu wybraliśmy najfajniejszy i rozpoczęliśmy drukowanie. Układ Słoneczny wydrukowany przez naszą drukarkę 3D został wykorzystany jako pomoc naukowa podczas lekcji geografii („Ziemia w Układzie Słonecznym”). Podobnie zostały wykonane medale do szkolnego Konkursu na Najładniejszą Dynię. Na zajęciach świetlicowych uczniowie układali konstrukcje z klocków Lego według scenariuszy lekcji ze strony Lego (m.in. „Klasyczna karuzela – zabawy z matematyką, ortografią i klockami Lego”, „Obrotowy diabelski młyn.”). W tym miesiącu wykorzystywaliśmy również aparat do dokumentowania akademii, akcji oraz konkursów.
We wrześniu 2023r. nauczyciele używali komputera, aby prowadzić zajęcia lekcyjne (matematyka, historia, edukacja wczesnoszkolna). Na zajęciach świetlicowych nauczyciele wykorzystywali klocki Lego Spike Essential wraz z zainstalowaną na komputer aplikacją. Uczniowie pracowali według scenariuszy lekcji dostępnych na stronie Lego.
Styczeń 2023r. był kolejnym miesiącem, w którym uczniowie zostali zapoznani ze sprzętem, który nasza szkoła otrzymała w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości. Tym razem, na zajęciach świetlicowych p. Maria Mółka wprowadziła uczniów w tajniki programowania klocków LEGO Spike Essential. Zajęcia miały na celu rozwijanie kreatywności i myślenia logicznego poprzez tworzenie własnych projektów, pobudzanie uczniów do refleksji nt. zdolności, zainteresowań, predyspozycji zawodowych, uzdolnień. Zajęcia odbyły się z wykorzystaniem scenariuszy ze strony LEGO.
Również w styczniu wykorzystaliśmy sprzęt fotograficzny – aparat Nikon do wykonania fotorelacji z akademii środowiskowej Dzień Babci i Dziadzia. LINK: http://zspslupiec.pl/dzien-babci-i-dziadzia-galeria-3/
W grudniu rozpoczęliśmy swoją przygodę ze sprzętem dostarczanym w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Uczniowie klasy ósmej na lekcjach informatyki zostali zapoznani z pojęciami: drukarka 3d, druk 3d, filament, plik STL. Chętni uczniowie mogli przygotować projekt medalu, który był wręczany podczas szkolnego mikołajkowego Turnieju w tenisa stołowego.
Dzięki drukarce 3d zostały przygotowane również ozdoby na naszą szkolną choinkę.