Nr1

Dzień Mamy i Taty

26 maja w naszej szkole obchodziliśmy wyjątkowe święto – Dzień Mamy i Taty. Była to niezwykle wzruszająca i radosna uroczystość, pełna serdeczności, uśmiechów i miłości. Całe wydarzenie miało na celu okazanie wdzięczności i szacunku wszystkim Mamom i Tatom za ich codzienny trud, troskę oraz bezwarunkową miłość.

Uroczystość rozpoczęły występy najmłodszych – przedszkolaków, którzy z ogromnym zaangażowaniem i radością prezentowali przygotowany program artystyczny. Zarówno młodsze, jak i starsze dzieci pięknie recytowały wiersze i śpiewały wzruszające piosenki, wywołując u niejednego rodzica łzę wzruszenia. W ich oczach było widać dumę i ekscytację, a każdy występ nagradzany był gromkimi brawami.

Po najmłodszych na scenie pojawili się uczniowie szkoły podstawowej. Ich program artystyczny był niezwykle urozmaicony – obejmował recytację wierszy, humorystyczne scenki z życia codziennego oraz występy wokalno-taneczne. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem oddały emocje towarzyszące relacjom rodzinnym, ukazując jednocześnie, jak wiele znaczą dla nich rodzice.

Cała uroczystość przebiegła w niezwykle serdecznej atmosferze. Mieszanka wzruszenia, śmiechu i dumy unosiła się w powietrzu, a każda chwila tego dnia na długo pozostanie w pamięci zgromadzonych gości.

Serdeczne podziękowania należą się Pani Paulinie Gierczyńskiej oraz Pani Karolinie Żurawskiej, które z wielkim sercem i oddaniem przygotowały dzieci z przedszkola do występów. Uczniów szkoły podstawowej do ich artystycznego pokazu z wielką starannością przygotowała Pani Barbara Czaja.

Był to dzień pełen magii, uśmiechu i rodzinnego ciepła – prawdziwa uczta dla duszy i serca.

Serdecznie dziękujemy wszystkim Rodzicom za tak liczne przybycie i wspólne świętowanie z nami tego wyjątkowego dnia.

Asertywność – ja nie palę. Jak oprzeć się namowom i nie stracić przyjaciół ?

Asertywność to sztuka wyrażania uczuć, myśli i życzeń oraz dbałość o przestrzeganie należnych nam praw, ale bez naruszania praw innych. Jest to umiejętność, której można się nauczyć, a nie cecha, z którą jedni się rodzą, a inni nie. Asertywność pomaga nam nawiązywać poprawne relacje społeczne, radzić sobie w sytuacjach trudnych, zaspokajać nasze potrzeby, pragnienia, spełniać życzenia; zapobiega też niepotrzebnemu kumulowaniu emocji. Temat asertywności jest szczególnie istotny dla dzieci i młodzieży w kontekście umiejętności asertywnego odmawiania. Asertywne odmawianie polega na bezpośrednim, uczciwym i stanowczym wyrażeniu swojej odmowy – „nie”, bez pretensji i usprawiedliwień. Niezbyt jasno wyrażona forma odmowy lub nadmierne usprawiedliwianie się może bowiem zachęcać rozmówcę do dalszego namawiania. Najlepszym argumentem jest odwołanie się do swoich preferencji: „wolę”, „chcę”, „postanowiłem”, bez proszenia o pozwolenie czy tłumaczenia. Czasem warto jest też uprzedzić, że nie będzie się czegoś robić, zanim dojdzie do konieczności bezpośredniej odmowy, np. „chcę od razu powiedzieć, że chętnie z wami porozmawiam, ale nie będę palić”. Jedną z najczęściej stosowanych technik asertywnego zachowania, szczególnie przydatną, gdy chcemy powiedzieć „nie” drugiej osobie jest „zacięta płyta”. Polega ona na sformułowaniu krótkiego, precyzyjnego i łatwego do zrozumienia stwierdzenia, a następnie na wielokrotnym powtarzaniu go spokojnym i stanowczym tonem, np. „dziękuję, nie palę”. Ważne jest, aby język ciała był zgodny z tym komunikatem. Dobrze jest tę technikę wcześniej przećwiczyć, aby nie dać się rozmówcy zbić z tropu.

Wycieczka klas 7 – 8 do Oświęcimia

Dnia 20 maja, we wtorek, uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w wyjątkowej wycieczce edukacyjnej do byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Pod opieką pana Jarosława Głoda i pani Joanny Grzesiak uczestnicy mieli okazję zgłębić jedną z najbardziej dramatycznych kart historii XX wieku. Celem wizyty było nie tylko poznanie faktów historycznych, ale także refleksja nad znaczeniem pamięci, humanizmu i odpowiedzialności za przyszłość.

Po dotarciu na miejsce uczniowie rozpoczęli zwiedzanie od muzeum w Auschwitz, gdzie przewodnik w sposób niezwykle poruszający przybliżył im historię obozu. Kolejne sale, ekspozycje przedstawiające osobiste rzeczy więźniów, ich fotografie oraz dokumenty ukazywały skalę tragedii, jaka rozgrywała się w tym miejscu. Każdy krok po terenie obozu uświadamiał odwiedzającym, jak ważne jest, by pamiętać o tych wydarzeniach i czuwać nad tym, aby nigdy się nie powtórzyły.

Następnie grupa udała się do Brzezinki, gdzie mogła zobaczyć rozległe tereny Auschwitz II-Birkenau. Miejsce to, z charakterystycznymi barakami i rampą, gdzie odbywała się selekcja przybywających transportów, było dla uczniów szczególnie przejmujące. Cisza panująca na terenie obozu pozwalała na chwilę refleksji nad tragedią tysięcy ludzi, którzy tu trafili.

Powrót z wycieczki przebiegał w zadumie. Dla wielu uczniów była to wyjątkowa lekcja historii, która pozostawiła w ich świadomości głęboki ślad. Wizyta w Auschwitz-Birkenau skłoniła do przemyśleń o wartości wolności, godności ludzkiej oraz roli pamięci historycznej w budowaniu lepszej przyszłości.

Projekt „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego”

Z radością informujemy, że do naszego przedszkola został zakupiony nowy monitor interaktywny. Urządzenie zostało zakupione dzięki wsparciu finansowemu w wysokości 6366 zł. Środki zostały przyznane dzięki uczestnictwu naszego przedszkola w projekcie „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego”, realizowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Unii Europejskiej – NextGenerationEU. Projekt ma na celu podniesienie kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych, aktywnych metod nauczania oraz rozwijania refleksyjnej praktyki zawodowej. Warunkiem otrzymania grantu jest ukończenie cyklu szkoleniowego przez min. dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego z danej placówki. Z naszego przedszkola w szkoleniu brały udział panie Paulina Gierczyńska i Karolina Żurawska. Mamy nadzieję, że nowy zakup pozwoli na znaczące wzbogacenie oferty edukacyjnej oraz rozwój kompetencji cyfrowych najmłodszych.

Konkurs astronomiczny „Astrolabium”

W poniedziałek, 28 kwietnia, w naszej szkole został przeprowadzony wyjątkowy konkurs astronomiczny pod nazwą „Astrolabium”. To prestiżowe wydarzenie organizowane jest przez Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie we współpracy z Fundacją Antares. Konkurs ma charakter ogólnopolski i przeprowadzany jest cyklicznie co dwa lata, co sprawia, że każda jego edycja jest długo wyczekiwana przez uczniów zainteresowanych astronomią z całej Polski.

Tegoroczna edycja trwała dokładnie 60 minut i obejmowała 35 niezwykle wymagających pytań z szerokiego zakresu wiedzy astronomicznej. Pytania te dotyczyły zarówno podstaw astronomii, jak i zagadnień znacznie bardziej zaawansowanych, takich jak mechanika nieba, budowa Wszechświata czy aktualne osiągnięcia w badaniach kosmicznych. Wiele z nich miało charakter podchwytliwy i wymagało nie tylko doskonałej pamięci faktograficznej, ale także umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków.

Naszą szkołę w tym ambitnym przedsięwzięciu reprezentował Jakub Opałacz, uczeń klasy VII, który od dawna pasjonuje się astronomią. To był pierwszy start Kuby w konkursie tej rangi, co czyni jego wynik jeszcze bardziej imponującym. Spośród prawie 270 uczniów z całej Polski, Jakub zajął 14. miejsce, co jest ogromnym osiągnięciem i dowodem jego zaangażowania, pasji oraz wysokiego poziomu wiedzy.

Organizatorzy nie kryli, że tegoroczna edycja była wyjątkowo trudna. Jak sami przyznali:
„Ta edycja 'Astrolabium’ była trudna, czego nie ukrywamy. Nikt nie zdobył maksymalnej możliwej liczby punktów. Część pytań była podchwytliwa. Opublikowane są listy rankingowe – uczniowie znajdujący się już pod miejscem 10, ale z wysokimi wynikami punktowymi, powinni być z siebie dumni 👏”

Jesteśmy bardzo dumni z osiągnięcia Jakuba i z niecierpliwością czekamy na jego kolejne sukcesy – być może już w następnej edycji „Astrolabium”! Gratulujemy i życzymy dalszego rozwijania astronomicznej pasji!

Gminny Konkurs Języka Angielskiego

Dnia 8. maja w Samorządowym Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie odbyła się IV edycja gminnego Konkursu Języka Angielskiego. Konkurs organizowany jest przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radwanie oraz SCKiB w Szczucinie i Gminę Szczucin i kierowany jest do uczniów klas ósmych. Naszą szkołę reprezentowali: Kacper Adamczyk, Celina Sołtys i Piotr Wróbel. Pomimo, iż nie udało się wywalczyć podium, nasi uczniowie zaprezentowali dobry poziom umiejętności i wiedzy z języka angielskiego.

Wszystkim ósmoklasistom serdecznie gratulujemy!

Po konkursie odbyła się krótka prezentacja międzynarodowych projektów eTwinning (realizowanych w naszej szkole), którą przedstawiła koordynator pani Monika Piasecka.

Gminne Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Piłce Nożnej

W środowe przedpołudnie, 7 maja 2025 roku, orlik w Szczucinie tętnił życiem i sportowymi emocjami. Gminne Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Piłce Nożnej zgromadziły najlepszych młodych piłkarzy i piłkarki z regionu. W rywalizacji wzięły udział drużyny chłopców i dziewcząt z klas 7-8, a nasza szkolna ekipa, choć osłabiona kontuzją jednego z kluczowych zawodników, dała z siebie wszystko!

Na murawie walczyli: Konrad Grzegorczyk, Wiktor Kurnal, Alan Warzecha, Krzysztof Chudy, Szymon Czupski, Łukasz Kużdżał, Maciej Machura i Piotr Wróbel. To była prawdziwa próba charakteru – mimo trudności chłopcy pokazali ogromne zaangażowanie i nieustępliwość, zdobywając trzecie miejsce w zawodach! Na ich szyjach zawisły brązowe medale, a na twarzach pojawiła się duma i satysfakcja.

Turniej rozegrano systemem „każdy z każdym”, co oznaczało trzy mecze dla każdej drużyny. W rozgrywkach zmierzyły się reprezentacje: SP Szczucin, SP Słupiec, SP Radwan oraz SP Zabrnie. Wyniki naszych starć były pełne napięcia:

  • Z SP Szczucin musieliśmy uznać wyższość rywali, przegrywając 5:0.
  • Spotkanie z SP Radwan było zaciętą batalią, zakończoną minimalną porażką 1:0.
  • W starciu z SP Zabrnie nasi chłopcy stanęli na wysokości zadania i zwyciężyli 1:0, co zapewniło im trzecie miejsce w klasyfikacji końcowej!

To był ostatni turniej w tym roku szkolnym, ale z pewnością nie ostatni triumf naszych utalentowanych sportowców. Pełni pasji, determinacji i miłości do piłki nożnej udowodnili, że nie liczy się tylko wynik, ale także duch walki, drużynowa jedność i chęć do podjęcia wyzwań.

Gratulujemy wszystkim zawodnikom i życzymy kolejnych sukcesów na sportowej arenie!

1000-lecie Królestwa Polskiego

W drugim półroczu bieżącego roku szkolnego nasza szkoła podjęła wyzwanie i włączyła się w realizację programu „1000-lecie Królestwa Polskiego”. Dzięki niemu uczniowie mogli nie tylko świętować tę niezwykłą rocznicę, ale także odkrywać fascynujące dzieje polskiego średniowiecza i lepiej zrozumieć, jak Bolesław Chrobry zapisał się na kartach historii jako budowniczy silnego, zjednoczonego królestwa. Program obejmował szereg działań obowiązkowych i dodatkowych, które angażowały uczniów na różnych poziomach edukacyjnych, umożliwiając im w atrakcyjny sposób poznanie kluczowych wydarzeń historycznych i postaci związanych z powstaniem Królestwa Polskiego. Projekt udało się zrealizować dzięki zaangażowaniu całej społeczności szkolnej – uczniów wszystkich klas, nauczycieli, a także rodziców. Pierwszym obowiązkowym zadaniem było stworzenie filmu z gratulacjami dla Bolesława Chrobrego, który przygotowali i wykonali uczniowie klasy 8, wyrażając w nim swoje uznanie dla króla oraz omawiając jego najważniejsze osiągnięcia. Aby podkreślić znaczenie wydarzenia i nawiązać do monarchistycznej tradycji, wszyscy uczniowie byli ubrani w złote korony, symbolizujące królewski majestat. Ten element wizualny dodawał filmowi symbolicznego charakteru, nawiązując do samej koronacji Bolesława Chrobrego i jego pozycji jako pierwszego króla Polski. Drugie zadanie to wykonanie gry planszowej ph.„Na zamku polskich królów”, wykonane przez uczniów klasy 6 i 7 mająca na celu rozwijanie wiedzy na temat polskich władców, ich osiągnięć oraz najważniejszych wydarzeń historycznych związanych z okresem ich panowania. Każda z klas opracowała oryginalną wersję gry, wykazując się przy tym pomysłowością i wiedzą historyczną. Uczniowie w ramach swoich zespołów klasowych opracowali koncepcje gry, zasady rozrywki, wykonali ręcznie malowane plansze oraz niezbędne akcesoria. Trzecim ważnym wydarzeniem w ramach obchodów Jubileuszu Tysiąclecia Królestwa Polskiego był Szkolny Dzień z Bolesławem Chrobrym. Głównym celem wydarzenia było przybliżenie uczniom sylwetki pierwszego króla Polski oraz realiów życia w czasach jego panowania. Cała społeczność szkolna aktywnie włączyła się w przygotowania i obchody. Uczniowie przyszli tego dnia przebrani w stroje stylizowane na średniowieczne – chłopcy wcielili się w rycerzy, a dziewczynki w księżniczki i dwórki. Przebrania stworzyły niepowtarzalny klimat epoki i sprawiły, że szkoła na jeden dzień zamieniła się w królewski dwór. Uczniowie klasy 8 przygotowali edukacyjną prezentację multimedialną, która stała się merytoryczną podstawą całego wydarzenia, prezentującą kluczowe momenty z okresu panowania Bolesława Chrobrego. Atrakcją dnia była także gra edukacyjna pt. „Średniowieczna przygoda”, zorganizowana na sali gimnastycznej. Wzięli w niej udział uczniowie klas 1–6. Sala została zamieniona w planszę do gry, po której poruszali się uczniowie jako żywe pionki. Na każdym polu czekały na nich zadania – pytania, zagadki, mini-wyzwania i ruchowe konkurencje związane z historią Polski oraz życiem w średniowieczu. Gra nie tylko utrwalała wiedzę, ale także integrowała uczniów i dostarczała wielu emocji oraz radości. Dzień przebiegał w wyjątkowo radosnej atmosferze, a uczniowie chętnie angażowali się we wszystkie przygotowane aktywności. Oprócz obowiązkowych działań, uczniowie wzięli również udział w zadaniach dodatkowych, które pozwoliły na pogłębienie wiedzy o historii Polski oraz kreatywne podejście do tematu. Uczniowie klas 1-3 tworzyli projekty banknotów ph. „Bolesław Chrobry – Twój Król, Twój Banknot” które miały nawiązywać do postaci Bolesława Chrobrego oraz jego panowania. Wszystkie projekty zostały wystawione na szkolnym korytarzu, gdzie uczniowie, nauczyciele oraz rodzice mogli podziwiać kreatywność młodych artystów. Uczniowie klas 4-6 zostali zaproszeni do stworzenia plakatów ph. „Bolesław Chrobry – twórca potęgi państwa polskiego”. Uczniowie przygotowali prace przedstawiające sylwetkę Bolesława Chrobrego oraz najważniejsze wydarzenia związane z jego panowaniem. Prace uczniów zostały zaprezentowane podczas szkolnej wystawy z okazji obchodów 1000-lecia Królestwa Polskiego, gdzie cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Wystawa odbyła się na szkolnym korytarzu, a wyeksponowane prace stanowiły atrakcyjną wizualnie prezentację tego ważnego okresu w historii Polski. W ramach kolejnego działania uczniowie klas 6-8 zostali poproszeni o wypełnienie ankiety której celem było wybranie 10 najważniejszych królów Polski. Ankieta miała na celu zachęcenie uczniów do refleksji nad rolą polskich monarchów w historii państwa oraz umożliwienie im aktywnego udziału w wyborze władców, którzy w ich opinii mieli największy wpływ na rozwój Polski, biorąc pod uwagę ich osiągnięcia oraz to jak wpływali na kształtowanie się państwa polskiego. Zrealizowano również Szkolny Konkurs Historyczny pt. „Bolesław Chrobry i jego czasy”, którego celem było pogłębienie wiedzy uczniów na temat pierwszego króla Polski oraz wydarzeń, które miały miejsce w jego czasach. Konkurs skierowany do uczniów klas 4–7 był zróżnicowane pod względem trudności, co pozwalało na ocenę zarówno podstawowej, jak i bardziej zaawansowanej wiedzy uczniów na temat tego ważnego okresu w historii Polski. Uczniowie, którzy uzyskali najlepsze wyniki, zostali nagrodzeni przygotowanymi dyplomami oraz koronami, symboliczną nagrodą, nawiązującą do monarchii, korony zostały z tej okazji specjalnie wydrukowane na szkolnej drukarce 3D. Realizacja programu „1000-lecie Królestwa Polskiego” była wyjątkową okazją do zgłębienia historii naszego kraju oraz uczczenia roli Bolesława Chrobrego w kształtowaniu początków państwa polskiego. Projekt ten stał się nie tylko lekcją historii, ale także żywym doświadczeniem, łączącym przeszłość z teraźniejszością. Realizacja powyższych działań edukacyjnych, pozwoliła uczniom poszerzyć swoją wiedzę historyczną oraz wzmocniła poczucie wspólnoty i dumy z narodowych korzeni, inspirując młode pokolenie do dalszego odkrywania przeszłości i pielęgnowania pamięci o bohaterach tamtych czasów.