Nr1

„Zbieraj baterie i telefony” – program edukacyjny

ZBIERAJ BATERIE I TELEFONY to długofalowy, ogólnopolski program edukacyjny dla szkół na temat prawidłowego pozbywania się zużytych baterii i telefonów komórkowych. Ze względu na znaczenie edukacji ekologicznej we współczesnym świecie, program inicjuje szereg wartościowych działań, mających na celu zapoznanie dzieci i młodzieży z wybranymi problemami z zakresu ochrony środowiska naturalnego.

Również nasza szkoła  w roku szkolnym 2024/2025 przyłączyła się do tego programu. Udało się uzbierać 55 kg zużytych baterii. Wszystkim uczniom dziękujemy za zaangażowanie i zachęcamy do dalszego udziału w nowym roku szkolnym.

Dzień Mamy i Taty

26 maja w naszej szkole obchodziliśmy wyjątkowe święto – Dzień Mamy i Taty. Była to niezwykle wzruszająca i radosna uroczystość, pełna serdeczności, uśmiechów i miłości. Całe wydarzenie miało na celu okazanie wdzięczności i szacunku wszystkim Mamom i Tatom za ich codzienny trud, troskę oraz bezwarunkową miłość.

Uroczystość rozpoczęły występy najmłodszych – przedszkolaków, którzy z ogromnym zaangażowaniem i radością prezentowali przygotowany program artystyczny. Zarówno młodsze, jak i starsze dzieci pięknie recytowały wiersze i śpiewały wzruszające piosenki, wywołując u niejednego rodzica łzę wzruszenia. W ich oczach było widać dumę i ekscytację, a każdy występ nagradzany był gromkimi brawami.

Po najmłodszych na scenie pojawili się uczniowie szkoły podstawowej. Ich program artystyczny był niezwykle urozmaicony – obejmował recytację wierszy, humorystyczne scenki z życia codziennego oraz występy wokalno-taneczne. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem oddały emocje towarzyszące relacjom rodzinnym, ukazując jednocześnie, jak wiele znaczą dla nich rodzice.

Cała uroczystość przebiegła w niezwykle serdecznej atmosferze. Mieszanka wzruszenia, śmiechu i dumy unosiła się w powietrzu, a każda chwila tego dnia na długo pozostanie w pamięci zgromadzonych gości.

Serdeczne podziękowania należą się Pani Paulinie Gierczyńskiej oraz Pani Karolinie Żurawskiej, które z wielkim sercem i oddaniem przygotowały dzieci z przedszkola do występów. Uczniów szkoły podstawowej do ich artystycznego pokazu z wielką starannością przygotowała Pani Barbara Czaja.

Był to dzień pełen magii, uśmiechu i rodzinnego ciepła – prawdziwa uczta dla duszy i serca.

Serdecznie dziękujemy wszystkim Rodzicom za tak liczne przybycie i wspólne świętowanie z nami tego wyjątkowego dnia.

Asertywność – ja nie palę. Jak oprzeć się namowom i nie stracić przyjaciół ?

Asertywność to sztuka wyrażania uczuć, myśli i życzeń oraz dbałość o przestrzeganie należnych nam praw, ale bez naruszania praw innych. Jest to umiejętność, której można się nauczyć, a nie cecha, z którą jedni się rodzą, a inni nie. Asertywność pomaga nam nawiązywać poprawne relacje społeczne, radzić sobie w sytuacjach trudnych, zaspokajać nasze potrzeby, pragnienia, spełniać życzenia; zapobiega też niepotrzebnemu kumulowaniu emocji. Temat asertywności jest szczególnie istotny dla dzieci i młodzieży w kontekście umiejętności asertywnego odmawiania. Asertywne odmawianie polega na bezpośrednim, uczciwym i stanowczym wyrażeniu swojej odmowy – „nie”, bez pretensji i usprawiedliwień. Niezbyt jasno wyrażona forma odmowy lub nadmierne usprawiedliwianie się może bowiem zachęcać rozmówcę do dalszego namawiania. Najlepszym argumentem jest odwołanie się do swoich preferencji: „wolę”, „chcę”, „postanowiłem”, bez proszenia o pozwolenie czy tłumaczenia. Czasem warto jest też uprzedzić, że nie będzie się czegoś robić, zanim dojdzie do konieczności bezpośredniej odmowy, np. „chcę od razu powiedzieć, że chętnie z wami porozmawiam, ale nie będę palić”. Jedną z najczęściej stosowanych technik asertywnego zachowania, szczególnie przydatną, gdy chcemy powiedzieć „nie” drugiej osobie jest „zacięta płyta”. Polega ona na sformułowaniu krótkiego, precyzyjnego i łatwego do zrozumienia stwierdzenia, a następnie na wielokrotnym powtarzaniu go spokojnym i stanowczym tonem, np. „dziękuję, nie palę”. Ważne jest, aby język ciała był zgodny z tym komunikatem. Dobrze jest tę technikę wcześniej przećwiczyć, aby nie dać się rozmówcy zbić z tropu.

Wycieczka klas 7 – 8 do Oświęcimia

Dnia 20 maja, we wtorek, uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w wyjątkowej wycieczce edukacyjnej do byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Pod opieką pana Jarosława Głoda i pani Joanny Grzesiak uczestnicy mieli okazję zgłębić jedną z najbardziej dramatycznych kart historii XX wieku. Celem wizyty było nie tylko poznanie faktów historycznych, ale także refleksja nad znaczeniem pamięci, humanizmu i odpowiedzialności za przyszłość.

Po dotarciu na miejsce uczniowie rozpoczęli zwiedzanie od muzeum w Auschwitz, gdzie przewodnik w sposób niezwykle poruszający przybliżył im historię obozu. Kolejne sale, ekspozycje przedstawiające osobiste rzeczy więźniów, ich fotografie oraz dokumenty ukazywały skalę tragedii, jaka rozgrywała się w tym miejscu. Każdy krok po terenie obozu uświadamiał odwiedzającym, jak ważne jest, by pamiętać o tych wydarzeniach i czuwać nad tym, aby nigdy się nie powtórzyły.

Następnie grupa udała się do Brzezinki, gdzie mogła zobaczyć rozległe tereny Auschwitz II-Birkenau. Miejsce to, z charakterystycznymi barakami i rampą, gdzie odbywała się selekcja przybywających transportów, było dla uczniów szczególnie przejmujące. Cisza panująca na terenie obozu pozwalała na chwilę refleksji nad tragedią tysięcy ludzi, którzy tu trafili.

Powrót z wycieczki przebiegał w zadumie. Dla wielu uczniów była to wyjątkowa lekcja historii, która pozostawiła w ich świadomości głęboki ślad. Wizyta w Auschwitz-Birkenau skłoniła do przemyśleń o wartości wolności, godności ludzkiej oraz roli pamięci historycznej w budowaniu lepszej przyszłości.

Projekt „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego”

Z radością informujemy, że do naszego przedszkola został zakupiony nowy monitor interaktywny. Urządzenie zostało zakupione dzięki wsparciu finansowemu w wysokości 6366 zł. Środki zostały przyznane dzięki uczestnictwu naszego przedszkola w projekcie „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego”, realizowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Unii Europejskiej – NextGenerationEU. Projekt ma na celu podniesienie kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych, aktywnych metod nauczania oraz rozwijania refleksyjnej praktyki zawodowej. Warunkiem otrzymania grantu jest ukończenie cyklu szkoleniowego przez min. dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego z danej placówki. Z naszego przedszkola w szkoleniu brały udział panie Paulina Gierczyńska i Karolina Żurawska. Mamy nadzieję, że nowy zakup pozwoli na znaczące wzbogacenie oferty edukacyjnej oraz rozwój kompetencji cyfrowych najmłodszych.

Konkurs astronomiczny „Astrolabium”

W poniedziałek, 28 kwietnia, w naszej szkole został przeprowadzony wyjątkowy konkurs astronomiczny pod nazwą „Astrolabium”. To prestiżowe wydarzenie organizowane jest przez Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie we współpracy z Fundacją Antares. Konkurs ma charakter ogólnopolski i przeprowadzany jest cyklicznie co dwa lata, co sprawia, że każda jego edycja jest długo wyczekiwana przez uczniów zainteresowanych astronomią z całej Polski.

Tegoroczna edycja trwała dokładnie 60 minut i obejmowała 35 niezwykle wymagających pytań z szerokiego zakresu wiedzy astronomicznej. Pytania te dotyczyły zarówno podstaw astronomii, jak i zagadnień znacznie bardziej zaawansowanych, takich jak mechanika nieba, budowa Wszechświata czy aktualne osiągnięcia w badaniach kosmicznych. Wiele z nich miało charakter podchwytliwy i wymagało nie tylko doskonałej pamięci faktograficznej, ale także umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków.

Naszą szkołę w tym ambitnym przedsięwzięciu reprezentował Jakub Opałacz, uczeń klasy VII, który od dawna pasjonuje się astronomią. To był pierwszy start Kuby w konkursie tej rangi, co czyni jego wynik jeszcze bardziej imponującym. Spośród prawie 270 uczniów z całej Polski, Jakub zajął 14. miejsce, co jest ogromnym osiągnięciem i dowodem jego zaangażowania, pasji oraz wysokiego poziomu wiedzy.

Organizatorzy nie kryli, że tegoroczna edycja była wyjątkowo trudna. Jak sami przyznali:
„Ta edycja 'Astrolabium’ była trudna, czego nie ukrywamy. Nikt nie zdobył maksymalnej możliwej liczby punktów. Część pytań była podchwytliwa. Opublikowane są listy rankingowe – uczniowie znajdujący się już pod miejscem 10, ale z wysokimi wynikami punktowymi, powinni być z siebie dumni 👏”

Jesteśmy bardzo dumni z osiągnięcia Jakuba i z niecierpliwością czekamy na jego kolejne sukcesy – być może już w następnej edycji „Astrolabium”! Gratulujemy i życzymy dalszego rozwijania astronomicznej pasji!

Gminny Konkurs Języka Angielskiego

Dnia 8. maja w Samorządowym Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie odbyła się IV edycja gminnego Konkursu Języka Angielskiego. Konkurs organizowany jest przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radwanie oraz SCKiB w Szczucinie i Gminę Szczucin i kierowany jest do uczniów klas ósmych. Naszą szkołę reprezentowali: Kacper Adamczyk, Celina Sołtys i Piotr Wróbel. Pomimo, iż nie udało się wywalczyć podium, nasi uczniowie zaprezentowali dobry poziom umiejętności i wiedzy z języka angielskiego.

Wszystkim ósmoklasistom serdecznie gratulujemy!

Po konkursie odbyła się krótka prezentacja międzynarodowych projektów eTwinning (realizowanych w naszej szkole), którą przedstawiła koordynator pani Monika Piasecka.

Gminne Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Piłce Nożnej

W środowe przedpołudnie, 7 maja 2025 roku, orlik w Szczucinie tętnił życiem i sportowymi emocjami. Gminne Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Piłce Nożnej zgromadziły najlepszych młodych piłkarzy i piłkarki z regionu. W rywalizacji wzięły udział drużyny chłopców i dziewcząt z klas 7-8, a nasza szkolna ekipa, choć osłabiona kontuzją jednego z kluczowych zawodników, dała z siebie wszystko!

Na murawie walczyli: Konrad Grzegorczyk, Wiktor Kurnal, Alan Warzecha, Krzysztof Chudy, Szymon Czupski, Łukasz Kużdżał, Maciej Machura i Piotr Wróbel. To była prawdziwa próba charakteru – mimo trudności chłopcy pokazali ogromne zaangażowanie i nieustępliwość, zdobywając trzecie miejsce w zawodach! Na ich szyjach zawisły brązowe medale, a na twarzach pojawiła się duma i satysfakcja.

Turniej rozegrano systemem „każdy z każdym”, co oznaczało trzy mecze dla każdej drużyny. W rozgrywkach zmierzyły się reprezentacje: SP Szczucin, SP Słupiec, SP Radwan oraz SP Zabrnie. Wyniki naszych starć były pełne napięcia:

  • Z SP Szczucin musieliśmy uznać wyższość rywali, przegrywając 5:0.
  • Spotkanie z SP Radwan było zaciętą batalią, zakończoną minimalną porażką 1:0.
  • W starciu z SP Zabrnie nasi chłopcy stanęli na wysokości zadania i zwyciężyli 1:0, co zapewniło im trzecie miejsce w klasyfikacji końcowej!

To był ostatni turniej w tym roku szkolnym, ale z pewnością nie ostatni triumf naszych utalentowanych sportowców. Pełni pasji, determinacji i miłości do piłki nożnej udowodnili, że nie liczy się tylko wynik, ale także duch walki, drużynowa jedność i chęć do podjęcia wyzwań.

Gratulujemy wszystkim zawodnikom i życzymy kolejnych sukcesów na sportowej arenie!