Nr1

Międzynarodowy projekt eTwinning pn. „Unlock the power of reading” – podsumowanie działań

Maj to czas na podsumowanie naszego projektu, który trwał osiem miesięcy. W ramach naszego projektu uczniowie i nauczyciele aktywnie angażowali się w różnorodne działania edukacyjne związane z czytaniem książek i twórczą pracą wokół ich treści. Rysowaliśmy, malowaliśmy, a także poznawaliśmy nowoczesne narzędzia internetowe, dzięki którym mogliśmy tworzyć plakaty, prezentacje, filmy oraz e-booki. Projekt pozwolił uczestnikom poszerzyć wiedzę o krajach partnerskich – ich geografii, kulturze i tradycjach. Wymienialiśmy się kartkami świątecznymi online i wysyłaliśmy zakładki do każdego z zaangażowanych państw.

Uczniowie poznawali zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i uczestniczyli w zajęciach poświęconych e-bezpieczeństwu. Wszystkie działania były okazją do nauki współpracy – zarówno w klasie, jak i w grupach międzynarodowych. Rozwijaliśmy kompetencje językowe (w szczególności z języka angielskiego), cyfrowe, artystyczne oraz społeczne. Dzieci doskonaliły umiejętności czytania i pisania, a także kreatywność i zdolności manualne. Cała społeczność projektowa poszerzała swoją świadomość kulturową i językową.

W projekcie uczestniczyło 16 nauczycieli z siedmiu krajów: Polski, Słowacji, Hiszpanii, Turcji, Włoch, Grecji i Rumunii. Współpraca trwała przez cały czas trwania projektu – od etapu planowania po jego zakończenie.

Nasi uczniowie brali udział w licznych zadaniach zespołowych – pracując w parach i grupach nad tematami takimi jak: Zwierzęta z naszych krajów, Życie w lesie, Dzień Bezpiecznego Internetu. Cała polska grupa uczestniczyła także w projektach czytelniczych i realizowała zadanie „Legendy z całego świata”. W zespołach międzynarodowych uczniowie wspólnie tworzyli projekty: Współpraca się opłaca, Kolorowe emocje oraz Nasz wymarzony tydzień. Zorganizowaliśmy również trzy lekcje online, podczas których poznawaliśmy bożonarodzeniowe tradycje innych krajów i podsumowaliśmy nasze wspólne działania.

Większość zadań rozpoczynała się od wprowadzenia tematu przez nauczycieli, po którym następowała dyskusja grupowa i burza mózgów z uczniami na temat możliwych form ich pracy końcowej – plakatu, obrazu, prezentacji lub filmu. W trakcie niektórych zadań (np. tworzenia e-kartek świątecznych, realizacji Dnia Bezpiecznego Internetu, lekcji online) uczniowie uczyli się obsługi przydatnych narzędzi cyfrowych, takich jak Canva.

W projekcie wykorzystywaliśmy technologie w sposób świadomy i kreatywny – chcąc rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów oraz zwiększyć ich zaangażowanie. Do współdzielenia treści używaliśmy m.in. Google Docs, Framapad, a do międzynarodowej współpracy – głównie Padlet, Canva i Framapad. Uczniowie uczestniczyli w kursach i zajęciach dotyczących e-bezpieczeństwa, a zwieńczeniem tych działań było stworzenie e-booka na ten temat oraz rozmowy na lekcjach poświęcone odpowiedzialnemu i bezpiecznemu korzystaniu z sieci.

Polska strona projektu: https://sites.google.com/view/utporpl/strona-g%C5%82%C3%B3wna

Konkurs Wokalny dla szkół pod hasłem „Śpiewamy dla mamy”

Dnia 27 maja w Samorządowym Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie odbył się wyjątkowy Konkurs Wokalny dla szkół pod hasłem „Śpiewamy dla mamy”. To niezwykłe wydarzenie przyciągnęło 22 utalentowanych uczestników, którzy z wielką pasją i zaangażowaniem prezentowali swoje umiejętności wokalne w różnych kategoriach wiekowych.

Podczas konkursu wybrzmiały utwory pełne ciepła, miłości i wdzięczności – wszystkie poświęcone mamom. Zarówno młodsze dzieci, jak i starsza młodzież, śpiewały z serca, wzruszając publiczność do łez. Każde wykonanie było osobistym wyrazem uczuć, jakie żywimy do naszych mam – niepowtarzalnym muzycznym podziękowaniem za ich troskę, czułość i codzienną obecność.

To piękne wydarzenie nie tylko ukazało bogactwo młodych talentów, ale również przypomniało, jak ważne jest celebrowanie rodzinnych więzi i wyrażanie wdzięczności poprzez sztukę. Konkurs „Śpiewamy dla mamy” z pewnością na długo pozostanie w sercach uczestników, ich rodzin oraz wszystkich obecnych tego dnia w SCKiB. Uczniowie naszej szkoły zdobyli następujące miejsca:

Kategoria soliści klasy I–IV:

• III miejsce: Jagoda Jachym

Kategoria soliści klasy V–VIII:

• I miejsce: Julia Kurnal

Kategoria zespoły klasy I–IV:

• II miejsce: Zespół wokalny – Klasa I.

Gratulujemy wszystkim uczestnikom!

Wybrane zdjęcia dzięki uprzejmości SCKiB w Szczucinie.

Gala Wojewódzka konkursów prewencyjnych KRUS dla dzieci

6 czerwca w Muzeum Lotnictwa w Krakowie odbyła się Gala Wojewódzka konkursów prewencyjnych KRUS dla dzieci. Naszą szkołę reprezentowała uczennica klasy I, Antonina Zając. Antosia zdobyła I miejsce w etapie regionalnym oraz wyróżnienie w etapie wojewódzkim.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zorganizował XV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci „Wioski bez troski”, który skierowany był do uczniów szkół podstawowych z terenów wiejskich. Jego celem jest promocja bezpieczeństwa najmłodszych w gospodarstwach rolnych, a tegoroczna edycja wspiera kampanię „Dobrostan Rolnika”, podkreślającą znaczenie profilaktyki zdrowotnej. Konkurs odbywa się pod Honorowym Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i przy wsparciu instytucji związanych z rolnictwem i ochroną pracy. Szczególną uwagę zwrócono na „Wykaz czynności szczególnie niebezpiecznych”, których nie wolno powierzać dzieciom poniżej 16. roku życia.

Nasza szkoła z tytułem „Szkoła 1000-lecia”!

Z wielką radością i dumą informujemy, że nasza szkoła otrzymała prestiżowy tytuł „Szkoła 1000-lecia Królestwa Polskiego”, przyznany przez Muzeum Historii Polski w Warszawie. Wyróżnienie to jest efektem naszego udziału w ogólnopolskim programie edukacyjnym, którego celem było rozwijanie zainteresowań historycznych wśród uczniów oraz kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych poprzez twórcze działania. Przystępując do programu, stanęliśmy przed nie lada wyzwaniem – opowiedzieć o tysiącletnich dziejach Polski w sposób ciekawy, oryginalny i bliski uczniom. W ramach programu zrealizowaliśmy szereg zadań obowiązkowych i dodatkowych które nie tylko rozwijały kompetencje uczniów, ale także integrowały społeczność szkolną wokół wspólnej idei poznawania historii Polski w nowatorski sposób. Nasze działania spotkały się z uznaniem organizatorów, którzy podkreślili naszą pomysłowość, zaangażowanie oraz wysoki poziom wykonania zadań. Otrzymany certyfikat i zaszczytny tytuł „Szkoła 1000-lecia” to dla nas ogromne wyróżnienie, ale też motywacja, by dalej tworzyć szkołę otwartą na historię, kulturę i wspólne działanie. Projekt realizowała, jako główny koordynator, pani Paulina Wróbel – nauczycielka historii, czuwając nad każdym etapem całego przedsięwzięcia. W działania projektowe aktywnie włączyły się również pani Joanna Grzesiak oraz pani Monika Piasecka, których wsparcie i zaangażowanie znacząco przyczyniły się do realizacji całego programu. Zaangażowanie i entuzjazm całej społeczności szkolnej w realizację tego projektu sprawiło, że zyskał on wyjątkową wartość edukacyjną i wychowawczą oraz był okazją do budowania poczucia wspólnoty i dumy z narodowego dziedzictwa. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w tym przedsięwzięciu – uczniom, nauczycielom i rodzicom. To nasz wspólny sukces, który z dumą wpisujemy na karty historii naszej szkoły.

Twórczo i patriotycznie – podsumowanie realizacji projektu „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna”

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy 4 i 5 zrealizowali Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna”. Projekt trwał był prowadzony w ramach zajęć plastycznych. Głównym celem przedsięwzięcia było kształtowanie wśród dzieci poczucia przynależności do swojego domu, miejscowości i kraju, a także promowanie postaw patriotycznych, budzenie zainteresowania historią regionu oraz rozwijanie kreatywności i umiejętności artystycznych. Działania podejmowane przez uczniów były ściśle związane z ich najbliższym otoczeniem. Dzieci chętnie angażowały się w różnorodne aktywności, które pozwalały im lepiej poznać swoją „małą ojczyznę”. Podczas zajęć plastycznych dzieci rysowały swoje domy, skupiając się na najważniejszych detalach, które zapamiętały. Była to doskonała okazja, by porozmawiać o tym, czym jest dom i jaką pełni rolę w życiu każdego człowieka. Kolejnym krokiem było stworzenie prac przedstawiających ważne miejsca w małej ojczyźnie – takie jak place zabaw, szkoła, boiska, domy dziadków – czyli przestrzenie, z którymi uczniowie są szczególnie związani emocjonalnie. Prace były osobiste i bardzo różnorodne. Istotnym elementem projektu była także edukacja patriotyczna. Uczniowie przygotowali prezentację na temat symboli narodowych – flagi, godła i hymnu – poznali ich historię oraz znaczenie, a także dowiedzieli się, jak okazywać im szacunek podczas uroczystości i świąt państwowych. W dalszej części projektu dzieci tworzyły prace plastyczne przedstawiające ich ulubione miejsca. Każdy rysunek był opatrzony krótkim opisem, w którym uczniowie dzielili się swoimi przemyśleniami i emocjami. Na zakończenie przygotowano własnoręcznie wykonane pocztówki promujące swój region. Gotowe prace zachwycały pomysłowością i estetyką wykonania, a jednocześnie pokazywały, jak dzieci postrzegają swoją miejscowość. Realizacja projektu „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna” była dla uczniów niezwykle wartościowym doświadczeniem. Dzięki różnorodnym działaniom uczniowie mogli lepiej poznać swoje otoczenie, rozwijać poczucie tożsamości lokalnej oraz wyrażać swoje emocje i przemyślenia poprzez sztukę. Projekt pozwolił również wzmocnić więź z domem rodzinnym, miejscowością i krajem.

„Zabawa sztuką” – realizacja V edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas 6 i 7 aktywnie uczestniczyli w realizacji V edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”. Głównym celem projektu było przybliżenie dzieciom świata sztuki w sposób kreatywny i dostosowany do ich wieku oraz możliwości. Zadania miały formę otwartych propozycji – uczniowie pod opieką nauczyciela realizowali je według własnych pomysłów i interpretacji. W trakcie trwania projektu uczniowie wykonali pięć różnorodnych zadań, czerpiąc inspiracje z dzieł znanych artystów. Powstały geometryczne pejzaże na wzór prac Paula Klee, kwiaty inspirowane malarstwem Georgii O’Keeffe oraz kolorowe grzyby w stylu Yayoi Kusamy. Wspólnie stworzyliśmy również „szybki obraz” – pracę zespołową powstałą w rytmie muzyki, a także barwne przeplatanki, nawiązujące do pedagogiki Froebla. Dzięki udziałowi w projekcie „Zabawa sztuką” nasi uczniowie mieli okazję zanurzyć się w świat sztuki, eksperymentować z różnorodnymi technikami i wyrażać siebie poprzez działania plastyczne i twórcze. Projekt był także doskonałą okazją do integracji uczniów, wspólnego działania i odkrywania radości płynącej z tworzenia.

Spektakl „Książę szuka żony, czyli historia prawdziwa – jak to było z księżniczką na ziarnku grochu”

29 maja uczniowie klas I-III na zaproszenie SCKiB w Szczucinie udali się na spektakl teatralny pt. „Książę szuka żony, czyli historia prawdziwa – jak to było z księżniczką na ziarnku grochu”. Podczas przedstawienia uczniowie za sprawą świetnych aktorów przenieśli się w świat bajki. Dzieci były zachwycone strojami oraz grą aktorską.

„Posprzątaj z nami Małopolskę!”

To ważne wydarzenie zgromadziło wielu zaangażowanych mieszkańców, którym los naszej przyrody nie jest obojętny.

Nasza szkoła dołączyła do wspaniałego grona:
– Koło Gospodyń Wiejskich w Słupcu,
– Radny Słupca, pan Tadeusz Czech,
– Sołtys Słupca, pan Krzysztof Padykuła.

Dzięki wspólnemu wysiłkowi udało się uprzątnąć tereny wokół naszej miejscowości i przyczynić się do poprawy stanu środowiska. Serdecznie dziękujemy przewodniczącej Koła Gospodyń Wiejskich w Słupcu, Pani Wioletcie Gadziale za zaproszenie. Jesteśmy dumni, że mogliśmy pokazać swoje zaangażowanie i pozytywną energię. Jesteśmy dowodem na to, że razem możemy wiele zdziałać!

Naszą inicjatywę wspierała również Gmina Szczucin oraz firma Froneri.

Dzień Sportu połączony z piknikiem rodzinnym

W piątek, 6 czerwca, w naszej szkole odbył się wyjątkowy Dzień Aktywności i Zdrowego Stylu Życia, który połączył w sobie elementy sportu, edukacji prozdrowotnej. Było to wydarzenie pełne radości, inspiracji i nauki, które z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.

Uczniowie mieli okazję wziąć udział w licznych atrakcjach, które nie tylko rozwijały ich sprawność fizyczną, ale także świadomość zdrowego stylu życia. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z dietetykiem – Panią Anną Wiśniewską-Strzałką, podczas których dzieci uczyły się zasad zdrowego żywienia i – co najważniejsze – czytania etykiet produktów spożywczych. Ta praktyczna umiejętność z pewnością pomoże im w dokonywaniu lepszych wyborów żywieniowych na co dzień.

Nie zabrakło również warsztatów kulinarnych, w czasie których uczniowie pod czujnym okiem wychowawców przygotowywali zdrowe kanapki i przekąski. Była to doskonała okazja do zabawy, ale też nauki odpowiedniego komponowania posiłków.

Wspaniałą atrakcją okazały się także zajęcia taneczne, które poprowadziła Pani Magdalena Kupiec. Dzięki jej zaangażowaniu i pasji dzieci mogły nauczyć się podstaw tańca w radosnej i przyjaznej atmosferze.

Sportowych emocji dostarczyły zajęcia z trenerem Wisły Szczucin, panem Pawłem Sieczkowskim, który poprowadził aktywne gry i zabawy ruchowe. Rozegrano również emocjonujące mecze siatkówki, które dostarczyły wielu pozytywnych wrażeń zarówno uczestnikom, jak i kibicującym.

Na dzieci czekały także gry logiczne, malowanie twarzy, pokazy strażackie, a także zajęcia plastyczne na świeżym powietrzu – w tym niezwykle kreatywne malowanie na folii.

Ten dzień był prawdziwym świętem radości, aktywności i wspólnego działania. Pokazał, jak ważna jest integracja, zdrowie, ruch i twórcza ekspresja. Uczniowie nie tylko świetnie się bawili, ale także zdobyli cenne umiejętności, które z pewnością zaprocentują w przyszłości.

Dzień Aktywności i Zdrowego Stylu Życia był dla nas wszystkich niezapomnianym doświadczeniem – pełnym energii, uśmiechu i wspólnego zaangażowania.

Dzień sportu był współfinansowany ze środków publicznych Gminy Szczucin. Dziękujemy serdecznie druhom z Ochotniczej Straży Pożarnej w Słupcu, Paniom z Koła Gospodyń Wiejskich w Słupcu (Pani Wioletta Gadziała i Pani Agnieszka Syper) oraz Stowarzyszeniu Przyjaciół Szkoły Podstawowej w Słupcu.

„Zbieraj baterie i telefony” – program edukacyjny

ZBIERAJ BATERIE I TELEFONY to długofalowy, ogólnopolski program edukacyjny dla szkół na temat prawidłowego pozbywania się zużytych baterii i telefonów komórkowych. Ze względu na znaczenie edukacji ekologicznej we współczesnym świecie, program inicjuje szereg wartościowych działań, mających na celu zapoznanie dzieci i młodzieży z wybranymi problemami z zakresu ochrony środowiska naturalnego.

Również nasza szkoła  w roku szkolnym 2024/2025 przyłączyła się do tego programu. Udało się uzbierać 55 kg zużytych baterii. Wszystkim uczniom dziękujemy za zaangażowanie i zachęcamy do dalszego udziału w nowym roku szkolnym.