Międzynarodowy projekt eTwinning pn. „Unlock the power of reading” – podsumowanie działań

Maj to czas na podsumowanie naszego projektu, który trwał osiem miesięcy. W ramach naszego projektu uczniowie i nauczyciele aktywnie angażowali się w różnorodne działania edukacyjne związane z czytaniem książek i twórczą pracą wokół ich treści. Rysowaliśmy, malowaliśmy, a także poznawaliśmy nowoczesne narzędzia internetowe, dzięki którym mogliśmy tworzyć plakaty, prezentacje, filmy oraz e-booki. Projekt pozwolił uczestnikom poszerzyć wiedzę o krajach partnerskich – ich geografii, kulturze i tradycjach. Wymienialiśmy się kartkami świątecznymi online i wysyłaliśmy zakładki do każdego z zaangażowanych państw.

Uczniowie poznawali zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i uczestniczyli w zajęciach poświęconych e-bezpieczeństwu. Wszystkie działania były okazją do nauki współpracy – zarówno w klasie, jak i w grupach międzynarodowych. Rozwijaliśmy kompetencje językowe (w szczególności z języka angielskiego), cyfrowe, artystyczne oraz społeczne. Dzieci doskonaliły umiejętności czytania i pisania, a także kreatywność i zdolności manualne. Cała społeczność projektowa poszerzała swoją świadomość kulturową i językową.

W projekcie uczestniczyło 16 nauczycieli z siedmiu krajów: Polski, Słowacji, Hiszpanii, Turcji, Włoch, Grecji i Rumunii. Współpraca trwała przez cały czas trwania projektu – od etapu planowania po jego zakończenie.

Nasi uczniowie brali udział w licznych zadaniach zespołowych – pracując w parach i grupach nad tematami takimi jak: Zwierzęta z naszych krajów, Życie w lesie, Dzień Bezpiecznego Internetu. Cała polska grupa uczestniczyła także w projektach czytelniczych i realizowała zadanie „Legendy z całego świata”. W zespołach międzynarodowych uczniowie wspólnie tworzyli projekty: Współpraca się opłaca, Kolorowe emocje oraz Nasz wymarzony tydzień. Zorganizowaliśmy również trzy lekcje online, podczas których poznawaliśmy bożonarodzeniowe tradycje innych krajów i podsumowaliśmy nasze wspólne działania.

Większość zadań rozpoczynała się od wprowadzenia tematu przez nauczycieli, po którym następowała dyskusja grupowa i burza mózgów z uczniami na temat możliwych form ich pracy końcowej – plakatu, obrazu, prezentacji lub filmu. W trakcie niektórych zadań (np. tworzenia e-kartek świątecznych, realizacji Dnia Bezpiecznego Internetu, lekcji online) uczniowie uczyli się obsługi przydatnych narzędzi cyfrowych, takich jak Canva.

W projekcie wykorzystywaliśmy technologie w sposób świadomy i kreatywny – chcąc rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów oraz zwiększyć ich zaangażowanie. Do współdzielenia treści używaliśmy m.in. Google Docs, Framapad, a do międzynarodowej współpracy – głównie Padlet, Canva i Framapad. Uczniowie uczestniczyli w kursach i zajęciach dotyczących e-bezpieczeństwa, a zwieńczeniem tych działań było stworzenie e-booka na ten temat oraz rozmowy na lekcjach poświęcone odpowiedzialnemu i bezpiecznemu korzystaniu z sieci.

Polska strona projektu: https://sites.google.com/view/utporpl/strona-g%C5%82%C3%B3wna