W drugim półroczu bieżącego roku szkolnego nasza szkoła podjęła wyzwanie i włączyła się w realizację programu „1000-lecie Królestwa Polskiego”. Dzięki niemu uczniowie mogli nie tylko świętować tę niezwykłą rocznicę, ale także odkrywać fascynujące dzieje polskiego średniowiecza i lepiej zrozumieć, jak Bolesław Chrobry zapisał się na kartach historii jako budowniczy silnego, zjednoczonego królestwa. Program obejmował szereg działań obowiązkowych i dodatkowych, które angażowały uczniów na różnych poziomach edukacyjnych, umożliwiając im w atrakcyjny sposób poznanie kluczowych wydarzeń historycznych i postaci związanych z powstaniem Królestwa Polskiego. Projekt udało się zrealizować dzięki zaangażowaniu całej społeczności szkolnej – uczniów wszystkich klas, nauczycieli, a także rodziców. Pierwszym obowiązkowym zadaniem było stworzenie filmu z gratulacjami dla Bolesława Chrobrego, który przygotowali i wykonali uczniowie klasy 8, wyrażając w nim swoje uznanie dla króla oraz omawiając jego najważniejsze osiągnięcia. Aby podkreślić znaczenie wydarzenia i nawiązać do monarchistycznej tradycji, wszyscy uczniowie byli ubrani w złote korony, symbolizujące królewski majestat. Ten element wizualny dodawał filmowi symbolicznego charakteru, nawiązując do samej koronacji Bolesława Chrobrego i jego pozycji jako pierwszego króla Polski. Drugie zadanie to wykonanie gry planszowej ph.„Na zamku polskich królów”, wykonane przez uczniów klasy 6 i 7 mająca na celu rozwijanie wiedzy na temat polskich władców, ich osiągnięć oraz najważniejszych wydarzeń historycznych związanych z okresem ich panowania. Każda z klas opracowała oryginalną wersję gry, wykazując się przy tym pomysłowością i wiedzą historyczną. Uczniowie w ramach swoich zespołów klasowych opracowali koncepcje gry, zasady rozrywki, wykonali ręcznie malowane plansze oraz niezbędne akcesoria. Trzecim ważnym wydarzeniem w ramach obchodów Jubileuszu Tysiąclecia Królestwa Polskiego był Szkolny Dzień z Bolesławem Chrobrym. Głównym celem wydarzenia było przybliżenie uczniom sylwetki pierwszego króla Polski oraz realiów życia w czasach jego panowania. Cała społeczność szkolna aktywnie włączyła się w przygotowania i obchody. Uczniowie przyszli tego dnia przebrani w stroje stylizowane na średniowieczne – chłopcy wcielili się w rycerzy, a dziewczynki w księżniczki i dwórki. Przebrania stworzyły niepowtarzalny klimat epoki i sprawiły, że szkoła na jeden dzień zamieniła się w królewski dwór. Uczniowie klasy 8 przygotowali edukacyjną prezentację multimedialną, która stała się merytoryczną podstawą całego wydarzenia, prezentującą kluczowe momenty z okresu panowania Bolesława Chrobrego. Atrakcją dnia była także gra edukacyjna pt. „Średniowieczna przygoda”, zorganizowana na sali gimnastycznej. Wzięli w niej udział uczniowie klas 1–6. Sala została zamieniona w planszę do gry, po której poruszali się uczniowie jako żywe pionki. Na każdym polu czekały na nich zadania – pytania, zagadki, mini-wyzwania i ruchowe konkurencje związane z historią Polski oraz życiem w średniowieczu. Gra nie tylko utrwalała wiedzę, ale także integrowała uczniów i dostarczała wielu emocji oraz radości. Dzień przebiegał w wyjątkowo radosnej atmosferze, a uczniowie chętnie angażowali się we wszystkie przygotowane aktywności. Oprócz obowiązkowych działań, uczniowie wzięli również udział w zadaniach dodatkowych, które pozwoliły na pogłębienie wiedzy o historii Polski oraz kreatywne podejście do tematu. Uczniowie klas 1-3 tworzyli projekty banknotów ph. „Bolesław Chrobry – Twój Król, Twój Banknot” które miały nawiązywać do postaci Bolesława Chrobrego oraz jego panowania. Wszystkie projekty zostały wystawione na szkolnym korytarzu, gdzie uczniowie, nauczyciele oraz rodzice mogli podziwiać kreatywność młodych artystów. Uczniowie klas 4-6 zostali zaproszeni do stworzenia plakatów ph. „Bolesław Chrobry – twórca potęgi państwa polskiego”. Uczniowie przygotowali prace przedstawiające sylwetkę Bolesława Chrobrego oraz najważniejsze wydarzenia związane z jego panowaniem. Prace uczniów zostały zaprezentowane podczas szkolnej wystawy z okazji obchodów 1000-lecia Królestwa Polskiego, gdzie cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Wystawa odbyła się na szkolnym korytarzu, a wyeksponowane prace stanowiły atrakcyjną wizualnie prezentację tego ważnego okresu w historii Polski. W ramach kolejnego działania uczniowie klas 6-8 zostali poproszeni o wypełnienie ankiety której celem było wybranie 10 najważniejszych królów Polski. Ankieta miała na celu zachęcenie uczniów do refleksji nad rolą polskich monarchów w historii państwa oraz umożliwienie im aktywnego udziału w wyborze władców, którzy w ich opinii mieli największy wpływ na rozwój Polski, biorąc pod uwagę ich osiągnięcia oraz to jak wpływali na kształtowanie się państwa polskiego. Zrealizowano również Szkolny Konkurs Historyczny pt. „Bolesław Chrobry i jego czasy”, którego celem było pogłębienie wiedzy uczniów na temat pierwszego króla Polski oraz wydarzeń, które miały miejsce w jego czasach. Konkurs skierowany do uczniów klas 4–7 był zróżnicowane pod względem trudności, co pozwalało na ocenę zarówno podstawowej, jak i bardziej zaawansowanej wiedzy uczniów na temat tego ważnego okresu w historii Polski. Uczniowie, którzy uzyskali najlepsze wyniki, zostali nagrodzeni przygotowanymi dyplomami oraz koronami, symboliczną nagrodą, nawiązującą do monarchii, korony zostały z tej okazji specjalnie wydrukowane na szkolnej drukarce 3D. Realizacja programu „1000-lecie Królestwa Polskiego” była wyjątkową okazją do zgłębienia historii naszego kraju oraz uczczenia roli Bolesława Chrobrego w kształtowaniu początków państwa polskiego. Projekt ten stał się nie tylko lekcją historii, ale także żywym doświadczeniem, łączącym przeszłość z teraźniejszością. Realizacja powyższych działań edukacyjnych, pozwoliła uczniom poszerzyć swoją wiedzę historyczną oraz wzmocniła poczucie wspólnoty i dumy z narodowych korzeni, inspirując młode pokolenie do dalszego odkrywania przeszłości i pielęgnowania pamięci o bohaterach tamtych czasów.
















































































